Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

onsdag den 4. maj 2011

Whisper of the heart instrueret af Yoshifumi Kondo (Anime)

Købt i Laserdisken.dk
Sprog: Engelsk, Japansk og engelske undertekster.
Genre: Anime/realisme og drømme.
Region: U (universal).

Jeg har set denne film flere gange, end jeg har tal på.  Dens indledning begynder med Olivia Newton-Johns version af Take me home, country roads, og præsentere herefter vores hovedperson Shizuku på vej hjem fra købmanden, hvor hun lige har købt mælk.

Shizuku nyder sommerferien, og selvom hun burde læse op til eksamen, eller være taget på familiebesøg med sin storesøster, så har hun valgt at blive hjemme og læse bøger. Hun har lovet sig selv, at hun vil nå at læse tyve bøger, før skolen starter.



Hendes far arbejder på det store bibliotek i Tokyo, og hendes mor er lærer, der i sommerferien er på et ekstremt hårdt sommerkursus. Familien er for det meste ret afslappede, med undtagelse af storesøsteren. Hun kommer hjem fra familiebesøget før tid, og der går ca. to minutter, fra hun er kommet ind ad døren, og til hun begynder at brokke sig. Shizuku skulle have begyndt på aftensmaden, intreen trænger til rengøring osv.

Næste morgen vækker hun Shizuku til lyden af en støvsuger, og Shizuku er knap stået op, før hun får besked på at støvsuge sin side af deres fælles værelse, strippe sengen, da søsteren vil vaske det hele, og at hun skal afleveres farens glemte madpakke på biblioteket. Er der noget at sige tl, at vores hpér er glad for at kunne stikke af til biblioteket, og overlade hovedrengøringen til sin ivrige søster?

Togturen til biblioteket er vendepunktet i Shizukus liv. Hun møder en kat, som selv stiger på og af toget. Hun prøver at følge efter ham, og det lykkedes. Katten bliver kaldt Moon af nogle, Muta af andre, og er lidt af en vagabondt i det nabolag, som han fører Shizuku til.

I en spændende antikbutik i et af Tokoyos bedre kvartere møder hun en gammel mand, en pocelænsfigur af en kat og et gammelt morfar-ur (bornholmer-ur), som inspirere hende. Hun kan lige som den gamle mand også lide eventyr og fantasy.

Fuld af glæde er hun ved at blive kørt ned, og i mellemtiden har hun tabt sin fars madpakke. Moon kommer til assistance, og Seji Amasawa kommer ind i hendes liv for anden gang. Første gang de mødtes gik ikke alt for godt, Seji lavede lidt sjov med den sang, som Shizuku har lavet tekst til, og som skal synges til deres afgangs-eksamen. Det var ikke så heldigt. Andet møde falder ikke bedre ud, især ikke da Seji mener, at det må være hendes kæmpe madpakke, så hun må spise som en gris!

Godt og grundigt sur møder Shizuku op på biblioteket og aflevere madpakken til sin far. Han griner lidt af hende, da hun fortæller, at en fyr har ødelagt hendes eventyrdag. Hun mangler nu kun 7 bøger ud af de tyve, som hun skal have læst i sommerferien.

Der er dog endnu et mysterie i hendes liv. På alle de bøger, som hun har læst, er et navn altid på udlånskortet af pap. Hun kan ikke lade være med at undre sig over, hvordan denne person kan have tjekket alle de gode bøger ud før hende.

Denne person viser sig selvfølgelig at være Seji Amasawa, og de to unge nærmer sig langsomt hinanden. Selvom de er forskellige til at starte med, så opdager man hurtigt, hvor ens, de også er.
Seji vil være violin bygger og starte i praktik i Italien. Dette er forældrene imod, men Sejis bedstefar (ejer af antikbutikken) støtter Seji.

Shizuku er usikker, hun ved ikke, hvad hun vil.
Men da Seji får sin vilje, og flyver to måneder til Italien på et prøveophold, beslutter hun sig for at teste sig selv og sine evner. Hun spørger om tilladelse til at bruge kattefiguren som hovedperson i sin historien, og opdager, at der bag kattefiguren skjuler sig en historie fra bedstefarens ungdom. Han bliver en god vejleder for hende, og er den første til at læse hendes historie og lytte til hendes fortvivelse og nervøsistet over sit værk. Et af mine ynglingscitater fra filmen kommer fra bedstefaren. Han siger, man skal ikke forvente perfektion i første omgang, det kræver hårdt arbejde. Han kommer også med andre gode råd, som bærer Shizuku videre. Seji vender tilbage, og de to unge finder, at selvom den ene gerne vil være violinbygger, og den anden forfatter, så har de deres fremtid og drømme tilfælles.

Filmen får særlig betydning for mig personligt, da jeg selv skriver i min fritid, og drømmer om at blive udgivet. Det er ikke en lyserød film med en askepotslutning, men en film, som viser, hvad det indebærer at skrive. Hvordan man kan blive grebet og glemme alt andet, selvom man skal i skole næste dag. Hvor hårdt det er at få en rød tråd igennem historien, og få dialogen til at lyde godt. Jeg skal ærligt indrømme, at når mit eget mod svigter, og jeg ikke tror, at mine drømme vil gå i opfyldelse, så sætter jeg denne film på, og når den er slut, har den efterladt mig med mod og forhåbninger, så jeg kan genoptage skrivearbejdet.

Jeg kan kun sige, at denne anime rummer alt det, som jeg søger i noget, jeg ser på et tv. Den giver håb og inspiration til at komme videre. Scenerne er animeret med en utrolig sans for detaljer. Det er den slags film, hvor man hele tiden finder nye små finurligheder. Samtidig har den et helt syn på Shizukus oplevelser, det er ikke kun den spirende forfatter, man ser, men også veninden, den første spirende kærlighed, at blive nødt til at afvise en af hensyn til en anden, skænderier med forældre - hvis drømme ikke macther ens egne, og endelig, at turde tro på sig selv, at kæmpe for sine mål, selvom man ikke ved, om man kan nå dertil og den dybe angst for at fejle og ikke være god nok. En animefilm, jeg kun kan anbefale, måske især til andre som skriver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar