Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

onsdag den 18. januar 2012

Vildheks 1-3 af Lene Kaaberbøl

 Vildheks af Lene Kaaberbøl
  1. Ildprøven
  2. Viridians Blod
  3. Kimæras Hævn
  4. Flere titler under forberedelse
Clara er en ganske almindelig pige, måske lidt mere kedelig end så mange andre. Hendes mor kalder hende for Mus, og hendes far bor et andet sted, men er en skøn skilsmissefar.

Oscar er hendes bedste ven, og nok også den eneste.

Problemerne starter med en sort kat, som hedder - ja - Kat. Han venter på Clara, sidder på trappen nedenfor boligkomplekset, og kradser hende i ansigtet. Hvilket får Claras mor til at flippe ud, især da de bliver nødt til at tage til lægen, da Clara hurtigt bliver dårlig. Hun får medicin, men det hjælper ikke.

Claras ellers så "tjekkede og styr på det hele" mor, går amok, og tager Clara med op til Moster Isa. En moster, som Clara ikke har mødt før nu, hvor hun er 12 år, og den fødselsdag er åbenbart vigtig, selvom ingen af de to kvinder uddyber dette for Clara.

I det hele taget bliver Claras verden anderledes fra nu af. Langsomt ¨går det op for hende, at hendes moster er en en vildheks. at hun ikke må gå uden for Moster Isa vildhegn, og at der findes noget, som hedder vildveje.

Men det er ikke alt. Kimæra viser sig og prøver gang på gang at få fat på Clara. Moster Isa bliver nødt til at lære hende op, men alt hvad Clara behersker er "gå væk!" Moster Isa har også en anden elev, Kahla. Hun er altid varmt klædt på, men ser alligevel ud til at fryse konstant.

Da Kimæra tager Clara, og prøver at binde hende med jern, viser en flig af Claras evner sig. Hun formår at undgå Kimæra, men kun Kat kan hjælpe hende på vildvejene. Kimæra er dog ikke færdig med Clara, heller ikke selvom Moster Isa, Kahla og Clara bringer hende for rådet.

Men nu venter tre barske prøver den uprøvede Clara, og Ildensprøve er den sværeste og værste. Samtidig er der ingen som ved, hvor Kimæra er ude efter Clara.


I Viridians Blod må Clara endnu engang kæmpe mod Kimæra. Vildheksen Shanaia er i alvorlig knibe, og samtdig er der navnet Viridian og blodmagi. Selv Kat har svært ved at udtale Viridians navn, men det har Clara af en eller anden grund ikke. Oscar bliver kidnappet, og for at befri ham, må Clara gå imod sin ærkefjende. Kampen kommer til at stå i grotten under Shanias klippehus, og Clara får hjælp af en fremmet ukendt kraft med en kvindes stemme. Samtidig får de alle en tilflytter, en skabning skabt af Kimæra for at læse en underlig bog. Det er Ingentingen, som virkelig har brug for noget seriøs støtte.

Kimæras hævn tager Clara og Kahla tilbage til fortiden. Til tiden før Kimæra blev den, hun nu er. Clara møder Vildhekseskolen, som ikke bryder sig om, at man har en vildven, hvis man ikke er udlært vildheks.

Fortiden er skræmmende, men hvad hvis Kimæra ikke er skurken. Hvad hvis hun er offeret for noget andet og langt mere grusomt? Kahla og Clara må skynde sig. Kat er optaget af at bekæmpe den fjende, som også vil overtage Clara. Det kan meget vel koste hans liv, hvis ikke Kahla og Clara finder frem til sandheden og får det onde stoppet.
Det er en virkelig god serie. I starten sad jeg meget og tænkte WITCH, især Will kunne godt have meget tilfælles med Clara. Andre har draget den samme sammenligning. Men nu har jeg læst alle tre bøger, og kan kun varmt give dem min anbefaling. Der er smukke tegninger forest og bagerst i bøgerne. Dem måtte der gerne være nogle flere af.
En ting er sikkert, jeg køber også bog nr. 4, når den kommer på markedet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar