Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

onsdag den 30. november 2011

Tusmørke-serien af Stephenie Meyer

Tvilight
The graphic novel del 1 og 2.
Købt i Bog og Ide, samt Steriostudio. 
 
 



Stephenie Meyer har i samarbejde med Young Kim lavet en tegneserie af tvilight - den første bog i hendes fortælling om Bella og Edward. De to tegneseriebøger er primært holdt i sort/hvid, men enkelt steder er der brugt farve, og det er det, som gør serien magisk. Edward og Bella er også mere, som jeg oplever dem, når jeg læser bøgerne. Edward er mere fremtrængende og lidt mindre dyster, end den udgave, som vi ser i filmene.
Bella er mere tilbageholdende, men stadig underligt accepterende af, at der findes en helt anden verden, end den hun troede, at hun kendte. Der er noget skrøbeligt over hende, som ikke opleves i filmene. Jeg er vild med begge bøger, især fordi der nænsomt er tilsat manga-elementer i tegningerne.

 













Stephenie Meyer har lavet i alt fire bind i Tusmørke-serien.
Bog 1 hedder Tvilight eller Tusmørke.
Bog 2 hedder Nymåne.
Bog 3 hedder Formørkelse.
Bog 4 hedder Daggry.

Bella (fulde navn Isabella) flytter til Forks og sin far, efter at have boet i det solbeskinnede Phoenix sammen med sin mor. Hendes mor er blevet gift med Phill, og selvom han er god nok, så kræver hans karrire, at han rejser rundt i landet.

Hun har truffet beslutningen selv, men er ikke glad for den. Dog ser hun ingen grund til at trække andre med ind i sin elendighed, og holder sine tanker for sig selv. Da de ankommer til Charlies hus, får Bella sin første gave, en gammel pickup, som hun til sin egen overraskelse bliver meget glad for. Charlige er ikke typen, som hænger over en, han forsvinder derfor, mens hun pakker ud, og det er Bella lettet over.

I skolen bliver der det helt store postyr over hendes ankomst. Det er også her, Bella for første gang møde Cullen-familien. De er en gruppe, som er adopteret af Carlisle og Esme Cullen. Alle er overjordisk smukke og har navne tilbage fra bedsteforældrenes tid. Bella får hurtigt info fra de andre elever om, at netop den gruppe er utilnærmelige.

Uheldigvis kommer hun netop til at sidde ved siden af Edward i biologi. Han opfører sig mildest talt, som om hun lugter dårligt og styrter ud af klassen, lige så snart klokken ringer. De næste dage er han forsvundet, og Bella kigger forgæves efter ham, opsat på at konfrontere ham med hans underlige og ubehagelige opførsel. Da han så pludselig er tilbage på skolebænken, er han pludselig venlig og interesseret, men opfører sig stadig underligt.

Et besøg på stranden giver Bella nogle spor at gå efter. Jacob - en gammel legekammerat dukker op, og Bella prøver for første gang i sit at flirte, mens hun lokker gamle indianske historier om de kolde ud af ham. Det lykkes uventet for hende, stakkels Jacob har simpelthen ikke en chance. Mere tydeligt bliver hendes opfattelse, da Edward reder hende efter en tur i byen med to veninder, hvor de har kigget på kjoler til afdansningsballet.

Nu bliver det klart for de to unge, at denne her kærlighed kan ingen af dem slippe. Deres kærlighed sætter gang i begivenheder, som ryster vampyr-verdenen. Selv den royale familie Aro, Marcus og Caius bliver indvolveret, mens historien udvikler sig over de fire store bind.

Historien handler om en kærlighed så dyb, at den er legendarisk. Om ikke at give op eller slippe den anden, når livet bliver hårdt. Stephenie Meyer beskriver kærlighedsfølelsen, den måde hvorpå man bliver opslugt af den anden, og hvor stærk båndet mellem to sjæle kan blive, på en formiddabel måde. Samtidig har hun brugt krydderier som gamle legender, varulve, royale hirakier, og fængende personligheder med usædvanlige evner. Der er en grund til, at denne serie har opnået kult-status, og bragt vampyrer tilbage i bog-form. Jeg har læst dem utallige gange, og kan kun give alle bøgerne mine varmeste anbefalinger.


I tillæg til Tusmørkeserien, har Stephenie Meyer lavet en kort novelle, som hedder Bree Tanners korte liv efter døden.

Det er en tillægshistorie til bog 3 - Formørkelse. Historien handler om Bree Tanner, der mod sin vilje bliver forvandlet til vampyr, og senere skal indgå som medlem af Victorias hær af nyfødte. Alt dette ved Bree ikke. Hun ved kun, at trøsten er slem, at den forsamling af vampyrer, som hun er blevet en del af, er vilde og ustyrlige.
Kun Diego føler hun sig tiltrukket af, og han af hende. Men deres spirende forhold bliver ikke særligt gammelt, for da de kommer på sporet af Victorias plan, så bliver der gjort kort process.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar