Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

tirsdag den 22. november 2011

The cat returns af Hiroyuki Morita (anime og billedbog)

 The cat returns
af
Hiroyuki Morita

Anime til venstre
Købt i laserdisken.dk

Billedbog til højre
Købt på saxo.com
Hardback
Sprog; Engelsk


Haru bor sammen med sin mor, som går op i pactwork. Haru går stadig i High school, og i sin fritid spiller hun lacross med sin bedste veninde Hiromi.

Haro er en ganske normal pige. Hun er indimellem lidt usikker på sig selv, og ved ikke helt, hvad hun vil, samtidig kan hun sagens sige fra, når hun vil. Hendes liv er ikke voldsomt kompliceret. Hun kommer indimellem for sent i skole, da hun står for sent op. Er sommertider lidt uheldig, og netop denne dag er hun lidt mere uheldig end ellers.

Endnu en dag, hvor hun er stået for sent op og må løbe ud af døren for at nå det i tide. På vejen mister hun sin sko, og dyrebar tid på at samle den op igen. Timen er derfor begyndt, da hun ankommer til skolen. Forsigtigt prøver hun at snige sig ind, men bliver opdaget og alle i klassen griner, inklusiv Machida, som Haru er lidt lun på.

Senere, mens Haru har travlt med at beklage sig til Hiromi, går en kat over vejen. Det er der ikke noget usædvanligt i, udover at katten bærer en pakke i munden. Katten taber pakken midt på vejen, og der kommer en lastbil i topfart på vej mod den. Haru griber Hiromis lacross-stav, og reder katten, men ødelægger staven.

Pludselig rejser katten sig op på to ben, og takker Haru! Det viser sig, at han er katteprinsen. Harus liv bliver nu forandret, da kattekongen samme nat dukker op med hele sit følge for at takke hende. Hun får et kort med alle de taksigelser, som hun kan forvente at modtage i løbet af de næste par dage. Græsplænen bliver erstattet med katteurt. Hun modtager 100 mus i sit skab i skolen, og Hiromu modtager tonsvis af lacross-stave!
Haru beklager sig, men før hun får set sig om, har hun tankeløst lovet at gifte sig med katteprinsen!

Hun må søge hjælp, og en spinkel kattestemme fortæller hende om katte-bureauet. Haru opsøger dem, og møder her Baron Humbert von Gikkingen. Muta - en fed kat med et stort hjerte, der er godt gemt. Toto - en kragestatue med evnen til at blive levende.

Haru bliver bortført af en flok katte, heldigvis følger Muta med, og før de får set sig om, er de i katteriget. Haru må nu se at komme tilbage til sin egen verden, før hun bliver til en kat. Det bliver mere vanskeligt end forventet, men Baronen kommer og viser sig at være en rigtig helt, samtidig med at Haru lærer en ting eller to om sig selv.



Jeg kan varmt anbefale både animen og billedbogen. Billederne i bogen er taget direkte fra filmen, så det er let at se, hvilken stil begge dele er tegnet i. Jeg nyder altid Hiroyuki Moritas billeder. De er så smukke og veltegnet. Selvom bogen er på engelsk, er det helt sikkert en bog, jeg vil læse for mine børn, når jeg når dertil ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar