Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

onsdag den 28. september 2011

The night world 1 - Den skjulte vampyr - af L. J. Smith

Købt i Føtex.
Udgivet af Tellerup på miljøvenligt papir.
Første del af en serie.

I serien møder vi Poppy.
Hendes tvillingebror Phil.
James - vampyr og Poppys bedste ven.
Ash - James fætter, vampyr og en ballademager.

Det er starten på sommerferie, og Poppy ser frem til at tilbringe en masse tid hjemme, sammen med sin bedste ven James.

Phil, hendes nøgterne tvillingebror er ikke begejstret for James, men Poppy er ligeglad. Der er ikke meget, hun ved om livet, men hun ved, at James med tiden vil blive Phils svoger. Poppy er ganske fast besluttet på at blive gift med James, når de er lidt ældre.

James har massere af kærester, smukke, lange ben og det totalt modsatte af Poppy. Han er opvokset under noget køligere forhold, end Poppy. Hans forældre er meget interesseret i dem selv. Hans far er psykolog og lever af blodet fra sine patienter. James mor er sjældent tilstede, og faktisk bor James for sig selv i en lejlighed.

Poppy er som frisk luft for James.

Det er starten på sommerferien, en tid alle unge ser frem til. Fri fra skole, indimellem forældre og tonsvis af fritid og tid til venner/veninder. Sådan kommer det ikke til at gå for Poppy. Hun har haft mavepine i et stykke tid, men har ignoreret det. Nu går den ikke længere, og snart går det op for alle, at hun er dødsyg af kræft.

James er forskrækket, bange og må erkende, at Poppy nok er mere end bare en veninde. Han går til underverden for at søge hjælp, men der er ingen at hente. Han må undgå sine forældre. Det er ikke velset at have varme følelser for nogle, selvom det selvfølgelig er i orden at have lettere varme føleleser for dem, man suger blod fra. Hans far tillader dog, at James tager Poppys liv, så hun ikke skal lide for meget.

James gør noget meget forbudt, da han tilbyder Poppy sit blod. Det er tit tilfældet, at man er nødt til at dø som menneske, for at kunne vågne op til sit nye liv som vampyr. James bryder alle love, og Poppy siger ja til hans blod. Ja til at sige farvel til et liv med sin familie og en snarlig død, til et nyt liv med James, selvom de må flygte. Poppy vil være en illegal vampyr, som vil blive slået ihjel uden tøven, hvis det bliver opdaget.

Poppy siger farvel til sit liv som menneske, og Phil må hjælpe til med at grave hendes kiste op. I mellemtiden har Poppy en drøm, hvor hun møder en ukendt dreng på James´s alder.

Phil oplever en meget anderledes Poppy, og det skræmmer ham, men han kan acceptere det, fordi Poppy er i live. James må finde ud af, hvad han nu skal gøre, men Ash træder ind på scenen, og han møder Poppy. Ash er ikke godt nyt, men han får overtalt Poppy til at forlade James, for at rede ham fra hans forbrydelse ved at forvandle hende.

Poppy opdager, at Ash ikke har rent mel i posen, samtidig med at Phil og James er på vej for at rede hende. Det bliver en oplysende tid for alle, for hvis Poppy virkelig er en utrænet heks, så er hun ikke længere illegal. Det kan rede hendes liv.

Min mening; Umiddelbare virker det som en god historie, og det kunne det blive. Dette er kun første bind i serien, men når jeg læser på ryggen af alle de andre bind, så virker det som om serien skifter scene og personer. Det eneste der er tilfælles, er denne natteverden.

Jeg har ikke lyst til at købe den næste bog, og denne her vil ikke få en plads på min boghylde. Historien er set før, nem at regne ud. Jeg sidder ikke og spændt tænker, hvad mon der sker på næste side. Tellerup har fornylig fået oversat en del korte historier omkring hekse, vampyrer og andre natlige væsner. Det kunne være en god ting for fantasien, men det er som om at selvkritikken er røget, og ingen har gennemlæst historierne for at sikre kvaliteten.
Bare fordi en forfatter har et kendt navn, kan han jo godt skrive noget skidt. Det er i hvert fald helt sikkert, at hvis det her er standdarden for L.J. Smith, så køber jeg ikke mere af ham.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar