Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

fredag den 30. september 2011

Legenden om jordhavet af Goro Miyazaki - bygget på Ursula K. Le Guins triologi

 
Købt i Bog og ide.
Genre; Manga, og læses som sådan. Er lavet af billeder fra anime´n.
Serie på 4 bøger.

Jeg har haft animen, men valgte at sælge den til læsehesten, da den ikke fangede min opmærksomhed. Da jeg så for nogle dage siden besøgte bog og ide, var mangaen på tilbud. Hele serie til 49,95 kr. Det tilbud kunne jeg ikke stå for, så den købte jeg.
Det kan godt være, at animen ikke fangede min opmærksomhed, men det gør mangaen.

I Legenden om Jordhavet møder vi først kongen og dronningen. Kongen er en travl mand, og hans dronning bakker ham op i at det er vigtigt, at han passer sine pligter.
Hun bliver derfor sur, da to af hans søns barnepiger forstyrre ham, fordi hans søn har været væk siden den forrige aften.
Arren er en nervøs ung mand, med en stor frygt for livet, og det er tydeligt, at hans forældre ikke har haft deres opmærksomhed rettet ret meget mod ham.

Ikke at det skal retfærdiggøre hans handling, men det kan være en del af forklaringen. Da hans far går alene op for at gennemgå sin post, så møder han Arren, der styrter frem og dræber ham.

Arren flygter med sin hest (som dog mere ligner en lama), og farens sværd.

Samtidig er ærkekogler Spurvehøg ankommet til ørkenen. Han er den mægtigste troldmand, og har længe fornemmet, at verdens ligevægt er forskubbet. Derfor kan troldmænd og troldkvinder ikke længere huske tingenes sande navne.
 
I denne verden er magi baseret på, at man kender tingens sande navn. Det samme gælder for mennesker. Alle mennesker har et navn, alle bruger, og så er der deres sande navne. Kender man en persons sande navn, kan man misbruge det, lige som det er et tegn på stor tillid, hvis man betror en anden sit sande navn.

Ude i ørkenen møder spurvehøg Arren. Arren er ved at blive angrebet af vilde hunde, da Spurvehøg reder ham. De to slår følge til den nærmeste by.

Her møder Arren troldmanden Kolbes mænd, da de prøver at fange en ung pige. Han kan ikke trække sin fars sværd, men bruger det alligvel. Det er et magisk sværd, og kan fornemme Arrens udåd.

Arren reder Therru, men hun er dog ikke imponeret af ham. Hun kan se hans foragt for livet, og hader ham for det.

Arren bliver taget tilfange af Kolbes mænd, men Spurvehøg befrier ham igen. De rejser hentil Tenar, som Spurvehøg engang redede fra mørket Atuans grave. Hun lever nu som bonde, og har en lille gård, samtidig med at hun er en klog kone, der hjælper de utaknemmelige landsbyfolk, når de er syge.

Spurvehøg tager Arren med dertil, og de hjælper for en tid til på gården. Therru er en forældreløs pige, som Tenar har taget til sig. Hun hader stadig Arren, ob vil slet ikke snakke med ham eller se på ham. Hendes forældre har brændemærket hendes ansigt, før de forlad hende. Nu ser hun Tenar som sin mor.

Spurvehøg finder ud af, at Kolbe står bag verdens ødelagte balance. Kolbe tvinger ham til at opsøge ham, dels ved at tage Arren, og senere Tenar til fange. Arren røber sit rigtige navn for Kolbe, og giver ham dermed magt over sig. Arrens skygge kan ikke følge ham ind på Kolbes borg, men leder Therru hentil borgen, og gennem hende kan skyggen blive forenet med Arren.

Kolbe forsøger at dræbe Therru, men hun er ikke nogen helt almindelig pige. Hun har kræfter af sine egne, og Kolbe må endelig se i øjnene, at selv han ikke kan leve evigt. Arren må også vedkende sig lyset og sin skygge. Heldigvis er Therru der til at støtte ham, så han får mod til at se livet og døden i øjnene.
Så smukke billeder kan man støde på i bogen.




Denne verden er bygget på Ursula K. Le Guins Triologi af samme navn. Første del i serien hedder Troldmanden fra Jordhavet, Atuans Grave og Den yderste kyst. Det er en triologi, som jeg varmt kan anbefale, hvis man kan lide fantasy.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar