Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

onsdag den 19. september 2012

Tekniske Problemer!

Jeg har været så heldig, at en forfatter spurgte efter bogbloggere til at anmelde hendes nye bog om skrivning. Jeg sendte en mail og fik et link til e-bogen.

Nu plejer jeg at låne e-bøger fra Ereolen, og det har aldrig været et problem at downloade dem. Jeg undersøgte min aldiko app http://www.aldiko.com/  og det så ud til, at den understøttede epub formatet, så jeg følte mig sikker.

Jeg brugte det direkte link, fik oprettet mig som bruger og så på deres hjemmeside, at aldiko appen skulle være funktionel. Det var den bare ikke. Min galaxy note gik i bakgear, den ville ikke downloade noget som helst! Jeg forsøgte igen, igen, igen og igen. Indtil jeg til sidst faldt tilbage i sofaen. Hvorfor kan man ikke bare få programmer til at virke? Et program som af sig selv tænker, hun vil downloade en ebog i det her format, så jeg installere lige disse programmer og sparer derved min ukyndige teknik-ejer for tonsvis af rynker og opgivende tårer.

Efter at have afprøvet at installere ebogen på min computer med et negativt resultat, læste jeg mailen igen. Der var anbefalet et gratis program ved navn Calibre http://calibre-ebook.com/

Jeg er normalt ikke vild med at downloade programmer, jeg ikke kender. Men havde hørt om programmet før på de skrive og forfattergrupper, som jeg er medlem af på facebook. Der var en version for Windows, så den blev valgt. Det gik ret let med at installere det og der kom af sig selv en genvejsknap. Endelig et program, som hjælper en håbløs installatør!

Jeg prøvede at åbne bogen igen og Adobe reader blandede sig, indtil jeg huskede, at jeg havde sat min computer til at forsøge at åbne ebogen med dette program i første omgang. Det store spørgsmål var så, hvordan får jeg den til at lade være med det?!

Jeg fik den gule barre nede i bunden frem igen og gemte ebogen som ulæselig Adobe fil. Men jeg gemte den i mit nye Calibre program J Jeg trykkede på højre knap på musen og der kom et ”åben som.” Jeg kunne nu åbne det i Calibre uden problemer og gå i gang med at læse ebogen.

Sikke en lettelse efter nogle hårde følelses-udbrud. Jeg ved, at det er en mulighed at læse ebøger på min mobil. Jeg har forsøgt at downloade Ibooks http://itunes.apple.com/dk/app/ibooks/id364709193?mt=8

Men det ville min mobil ikke, og programmet gjorde mig opmærksom på, at det ikke var et apple-produkt.

Jeg tror stadig på, at det er muligt at læse ebogen på min note. Jeg er blot ikke teknik-kyndig nok, men heldigvis har jeg nok af stædighed, så det skal nok lykkes. Indtil da har jeg Calibre, og jeg tror faktisk, at vi kan blive helt gode venner. Det virker meget venligt overfor dets bruger.

Måske kan det også lykkes, hvis jeg kobler min mobil til computeren og overfører bogen fra Calibre til aldiko. Det må afprøves en dag, men for nu lægger jeg teknikken til side og vil nyde min bog med stor tak til forfatteren, som sendte den til mig.

Forhåbentligt går det ikke længe, før jeg kan lægge et billede og en anmeldelse, både her og på min nye fane på min hjemmeside, som hedder ”Bøger og skrivning/forfatterskab.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar