Departures
Japansk film fra 2008
Japansk tale med danske undertekster
Daigo er
Cellist og spiller professionelt i et bandt. Desværre er der langt mellem
tilhørerne, og det ender med at ejeren nedlægger orkesteret.
Daigo står
nu uden job, med en dyr Cello. De kan klare sig for hans hustrus indtægt. Mika
arbejder som web-designer, men lånet på celloen kan hendes løn ikke klare.
Daigo bliver nødt til at sælge den, og må nu se sig om efter en ny mulighed i
livet.
Det ender
med, at han sammen med Mika flytter tilbage til sin fødeby og det hus, som hans
mor efterlod ham. Mika følger med, men fortæller ikke Daigo om sine virkelige
følelser. Det er svært at finde et job, men en dag ser Daigo en annonce i den
lokale avis. Mika og ham tror først, at det handler om et rejsebureau. Det gør
det ikke.
Faktisk
ender Daigo med at få jobbet som NK. Det er et niche arbejde, hvor man gør den
afdøde klar til deres sidste rejse. Det er ikke en bedemandsfunktion, men
består simpelthen i at vaske liget, klæde det på, lægge makeup og til sidst
lægge det op i kisten. Alt imens familien ser på. Herefter tager bedemanden
over.
Daigos
første sag er et gammelt lig og det får ham til at kaste op og styrte hjem til
Mika, men først må han standse ved det lokale badehus, da han lugter ret fælt.
Mika forstår ikke, hvad der gør hendes mand så oprørt, og Daigo fortæller hende
ikke om sit virkelige arbejde.
Den aften
finder han sin gamle børne-cello frem, sætter den i de velkendte huller i
gulvet, hvor den også stod i hans barndom og spiller. Noget løsner sig inde i
ham, da følelserne får lov at strømme gennem celloen.
Han bliver
væk fra arbejdet, men hans chef – som er klog på sin egen måde – får ham
tilbage igen. Denne gang overvære Daigo en service, som får familien til at
føle sig dybt taknemmelige. Han ser det smukke i sit nye job.
Men da
byen, gamle barndomsvenner og Mika finder ud af sandheden bag hans arbejde, så
mærker han foragten og fordømmelsen. Samtidig får byen ham til at huske sin
far. Faren, der fik ham til at spille cello og som forlod hans mor for en
barpige. En far, hvis ansigt, han ikke husker klart, men som lærte ham historien
om stenbrevet.
Min mening; Jeg sad og græd flere gange under
denne film. Det er ikke en hurtig film, men en film, hvor hver eneste scene er
nøje gennemtænkt og indspillet i forhold til helheden. Der er noget smukt i
døden og i denne film, blandes fortid, nutid og den endelige sidste rejse sammen.
Det er en
film, man skal sætte sig ned og se, når man har tiden til at mærke den. Filmen
kryber ind under huden, den bringer tårer og grin frem. Mika er sådan en
lattermild lille japanerinde, som straks vandt mit hjerte. Jeg er vild med
Daigos eftertænksomhed og hans mod til at møde fortiden, da den bliver kastet i
hovedet på ham.
Jeg kan
helt klart anbefale denne film, men sæt dig kun ned og se den, hvis du har tid
til at ofre den tid og de følelser, som den kræver.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar