Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

søndag den 30. september 2012

Spark i din forfatterrøv af Ane-Marie Kjeldbjerg



Spark i din forfatterrøv
-15 øvelser, der får dig til at skrive-
Bonus; forfatterspirens 7 dødssynder.
Af
Ane-Marie Kjeldbjerg
 
Som bogblogger er det altid rart at få et tilbud om en gratis bog til læsning og anmeldelse. Jeg har været så heldig, at forfatteren Ane-Marie tilbød mig en kopi af hendes seneste bog, som handler om skriveprocessen.
Bogens indhold er først og fremmest de 15 skriveøvelser, samt de efterfølgende tekster, som forklarer skriveøvelsens formål. Øvelserne går ud på at øve synsvinkler, skrive dialoger, samt få et øget kendskab til dig selv som forfatter eller skribent.
 
Jeg vil tillade mig at bruge et citat fra bogen. Citatet er udvalgt, fordi det giver et godt indblik i, hvad denne skrivebog kan give dig. Citatet er fra den tekst, som hører til nonstop skrivning;
(citat – start)
Magien ved en nonstop-skrivning som den, du udførte i dag, er, at du skriver. For hemmeligheden ved at skrive er – at skrive. Du kan tænke så meget over de rette teknikker, de rette emner, eller hvad Lars Bukdahl eller din svigermor vil sige, at du aldrig kommer i gang. Og kommer du ikke i gang, finder du med sikkerhed ikke ind til din identitet som forfatter og dermed til din egen form og tone.
 
Når du skriver nonstop og er ”tvunget” til ikke at disponere, ikke at tænke over retskrivning og (reelle eller imaginære) kritikere, ikke at læse tilbage og rette, men blot skrive og ikke holde op med det, tager du helt enkelt fusen på hæmningerne og får gang i pennen. Men ikke alene det, ofte vil metoden også i det flow, der opstår, når du skal skrive uafbrudt, bringe dig bag om indlærte mønstre, forventninger og vanetænkninger og derved bringe dig i kontakt med nye emner eller vinkler på emner – eller med nye udtryksformer.
(citat – slut)
 
Forfatterspirens 7 dødssynder er bestemt værd at læse. Jeg kan selv erklære mig skyldig i nummer 5 på listen. Jeg er så dygtig til at ”sætte kamera på hele vejen fra A til B.” Det handler om evnen til at skrive gode transportkapitler, altså hvordan man får sin hovedperson fra A til B, uden at kede læseren til døde. Jeg er en mester i at skære alt ud i pap med tonsvis af detaljer. Det er super interessant for mig, men dødkedelig for alle andre.
 
Min mening;
Hvis du er gået i stå med din historie, eller du skriver på mange historier, men får aldrig noget afsluttet. Du drømmer om at skrive en bog, har skrevet lidt hist og pist, men aner ikke rigtigt, hvem du er som forfatter eller hvordan man egentligt skriver.
 
Så køb denne bog. Gå ned i Brugsen, tigeren eller en anden billig forretning, køb en kinabog eller en anden form for notesbog og nogle gode skriveredskaber. Find den selvklæbende tape frem, en blog A4 papir og sæt dig ned i sofaen. Sluk mobil, radio, computeren og sørg for at du ikke forstyrres af lysten til overspringshandlinger. Nu er du klar til at gå i gang, og der skal skrives.
 
Det er nemlig det, denne lille skrivemanual kan. Den kan lære dig noget af det basale ved at skrive, og den kan lære dig en hel del om, hvem du er som forfatter. Når du er færdig, har du en logbog, som du kan kigge tilbage i, læse igen og tilføje, efterhånden som du udvikler dig.
 
Manualens styrke er, at den er overskuelig, opgaverne er til at løse og det er en ligetil måde at få indsigt i egne styrker og svagheder som forfatter. De syv dødssynder bør nok læses en ekstra gang, da det er faldgrubber, som selv erfarne forfattere falder i med jævne mellemrum. Det eneste minus er, at der ikke er et link fra opgaven til den tilhørende tekst. Det kunne være ret nyttigt, at man ikke skal bladre frem og tilbage. Men det er det eneste som jeg lige stødte på.
 
Det er en bog om det at skrive, som jeg varmt kan anbefale.

Anika Eibe har også skrevet en anmeldelse på sin bogblog; http://eibesbogblog.blogspot.dk/2012/09/spark-i-din-forfatterrv-ane-marie.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar