Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

tirsdag den 17. april 2012

Anime fra the Studio Ghibli

 Laputa - Castle in the sky

Pazu lever et fredeligt meget eventyrløst liv i en lille by. Kun det billede som hans far tog af en flyvende by ved navn Laputa bringer lidt fantasi ind i hans tilværelse.

Sheeta holdes fanget om bord på en transporter. Om hendes hals hænger en blå perle, en gave fra hendes bedstemor. Denne perle er en levitations-perle. Disse perler holdt engang hele byer flyvende.

Hun formår at flygte fra sine tilfange-tagere, og ved hjælp af levitations-perlen flyver hun i bogstaveligste forstand lige ned i Pazu´s arme, og de falder næsten ned i en mine!
Med Sheeta følger eventyret. Pazu redder hende gang på gang fra både pirater (som måske ikke er så slemme igen) og andre, som vil misbruge hendes perle og hendes navn. Hun er nemlig tæt knyttet til Laputa.

Nausicaå - of the vally of the wind

Nausicaå vokser op i en tid, hvor alt andet end hendes dal er forudrenet efter en voldsom krig for tusind år siden, som lagde hendes land øde og gjorde naturen giftig for mennesker.
Hun er datter af sin bys høvding, og en meget mild, men eventyrlysten pige. Hendes by kæmper konstant mod forudrening, overlevelse og enorme insekter kaldet Ohmu.

En dag kommer vismanden forbi, og Nausicaå viser ham sin hemmelige have, fyldt med planter, som normalt er giftige, men takket være rinende vand, er forudreningen forsvundet.

Men snart er freden og hendes hemmelige have fortid. Folk udefra finder dalen og genopliver de gamle kæmper, som i sin tid ødelagde og forudrenede jorden. Nausicaå må nu leve op til den gamle legende, som hendes bedstemor så ofte fortalte hende om.

Prinsesse Mononoke

Ashitaka´s landsby bliver angrebet af et kæmpe vildtsvin, en af skovens guder, som har ladet rasseriet tage så meget over, at dets sjæl er blevet besat af dæmoner.
Han dræber den vanvittige skovånd, men bliver selv forgiftet og må nu forlade landsbyen for at finde en modgift.

Hans eventyr leder ham til byer, beboet af grådige mennesker. Han slår følge med en ældre mand, som heller ikke er helt ærlig, men når dog helskindet frem til en mineby, der er i kamp med skovens ånder - kæmpestore ulve!

Her møder Ashitaka prinsesse Mononoke, også kendt som Sen af sin ulvemoder. Mononoke og hendes to ulvebrødre kæmper konstant mod minen, som truer den omkringligende skov. Det endelige opgør nærmer sig, og vildtsvinene samles i skoven for at slå fælles front mod minen.
Her er guderne, som guder bør være. De er vilde, voldsomme, gavmilde, hævngerrige og ikke altid rare i deres natur. Sen og Ashitaka bliver en slags venner, men kan Sen lærer at blive mere menneske end ulv?

Jeg har valgt at anmelde disse tre animeret film sammen, da jeg har samme holdning til dem. De er, som alt der kommer fra Studio Ghibli, utrolig godt tegnet. Men det er også den slags film, som jeg ser engang og så sælger jeg dem igen. Historier har noget på hjertet, de er værd at se, men de har ikke det ekstra, som Whisper of the heart, The cat returns, Det levende slot og Chihiro og heksene har at byde på. Disse film har lige det ekstra, som gør at jeg kan se dem igen og igen med samme optagenhed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar