Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

tirsdag den 24. april 2012

Johan og det knuste hjerte af Jan K

Johan og det knuste hjerte
af
Jan Kristoffersen

Udgivet af forlaget Kandor.
Forfatterens sider på nettet;

Her er et uddrag af første del Tarotkortet.
http://johanogdetknustehjerte.blogspot.com/


Jeg var så heldig, at Jan K spurgte mig, om jeg ville læse bogen og skrive en anmeldelse. Denne bog har også været så heldig at have sikret sig en anmeldelse i papirudgaven af weekendavisen d.20 april. Det sker ikke så ofte for en bog, der ikke har et stort forlag i ryggen, og rosen som historien modtog, er helt på sin plads. Jan K. har svaret på spørgsmål omkring sit forfatterskab, og dette interview kan du finde i bunden af dette indlæg.

Historien er opdelt i 6 dele; Tarotkortet, Okren og Grafren, Spejlet, Hellasbjerget, Sealas og Maskerne.

Johan har altid kunnet se andre menneskers hjerter. De hænger over deres hoveder og kan være alle farver. Han har dog aldrig set sit eget hjerte, selvom han har kigget i spejlet. Der er sket noget frygteligt i Johans liv. Hans far er død, og hans mors hjerte er mørkt, og der siver en sort dis fra det. Det er jul, og han har netop åbnet den første pakke, som rummer lige netop de farveblyanter, han har ønsket sig. Han vil skynde sig ud til sin mor og sige tak for gaven. Smilet over hans glæde når ikke hendes øjne, og hendes hjerte vrider sig en smule, da Johan spørger, om hun har sovet godt, og hun svarer ja.

I skolen er Amalie ankommet tidligt. Hun har klippet sit gule hår kort, og det irritere hende, at Johan og Adam er holdt op med at tale til hende. Det skyldes helt sikkert frisuren, det er hun i hvert fald overbevist om. Amalie har sit at kæmpe med. Hun er enebarn, og hendes forældre skændes meget, især efter fester. Hun hader det. Lyset i hendes liv, er hendes elskede mormor. En mystisk mormor, som ved så meget om verden, og de ting, som er lidt mystiske, såsom tarotkort og krystaller.

Broen mellem Amalie og Johan bliver bygget, da han kommer hende til hjælp midt i et slagsmål med Peter og Mohammed. To fodboldidioter fra klassen. Amalie invitere ham med op til sin mormor Celine, som med det samme spotter, at Johan er lige så speciel, som hun selv er. Amalie laver varm kakao, mens Celine fortæller Johan om limen. Den lim, som holder alt sammen, og som kan helbrede hans mors hjerte. Hun advarer både Amalie og Johan om, at slagsmålet med Peter og Mohammed vil få konsekvenser, det gør den slags altid.

Det sker også. Men allerede i starten af kampen sker der noget. Amalie vågner op i landet Carolo, tæt ved byen Kentala. Johan er også i Carolo, men er kommet væk fra Amalie, og havner i byen Pyton.
Johan er opsat på at finde limen, men rådet i Pyton kender ikke noget til den, og for at stoppe Johans irriterende spørgsmål, så får de ham til at glemme sin fortid. Amalie, hans fars død og hans mors knuste hjerte, det hele forsvinder. Undtagen om natten, hvor de værste mareridt forfølger ham. Mareridt, som efterlader ham fyldt med frygt, men uden erindring.

Amalie kommer i lære under Oriette, der har studeret under hendes mormor. Celine var kendt som den lyse seerske, og da hun forsvandt, tog hendes søster Rosa, kendt som den mørke seerske, over.
Amalie´s evner udvikles og Johan kæmper for at blive en værdig kriger af Pyton. Pyton, byen der har en krigerisk fortid med Kentala. En krig, som kun venter på den rette tid for at blive genoptaget. Midt i det hele blander den mørke seerske sig. Rosa, der myrdede Amalie´s mormor.

Min mening; Det er en historie, som jeg helt sikkert vil læse igen. Havde jeg børn, ville jeg læse den højt for dem. Historien drog mig ind i dens univers med det samme. Vi starter på Østerbro, og pludselig er vi i en fantastisk verden, hvor de to hovedpersoner skal lære at klare sig.
Især i starten af historien skifter forfatteren mellem sine personer. Johan, Amalie og Celine får alle en stemme. Jeg har før læst historier, som gør dette og det er en svær kunst at mestre, men det kan Jan K. Jeg er med hele vejen og ikke et sekund i tvivl om, hvem jeg nu læser om.
Jeg kan kun anbefale denne bog.

Interview
Præsentation:
Jan Kristoffersen, Jan K

Indehaver af Jan K ApS, der blandt andet rummer Kentala Publishing ApS. Et ebogsforlag, der meget snart udgiver sin første e-bog. En fræk, grafisk roman.
Debutbog: Johan og det knuste hjerte på forlaget Kandor.

- Hvordan redigere du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?
Det er lidt forskelligt. Den første bog, fik jeg af en god kammerat – der underviser i dansk – til at gennemlæse. Derefter læste jeg igennem mange gange. Hver enkelt gang med en enkelt ting for øje.
Feks: nu læser jeg igennem for, at finkæmme for tillægsord mv. Nu leder jeg efter tunge passager. Nu fokuserer jeg på rytme.
Derudover har jeg fået rigtig god hjælp af forlaget, der også har redigeret teksten.

- Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du eks. var udgivet?
Jeg har altid holdt af at skrive. I folkeskolen skrev jeg lange stile. Men i en lang periode blev det ikke til så meget. Der var uddannelse, andre forretninger og alt muligt andet. Men for et par år siden, sagde jeg mit job op, og begyndte at skrive. Havde sparet op til, at jeg kunne tillade mig den luksus.

- Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?
Det har været meget blandet. Jeg tror, stadig der er nogle der undrer sig lidt – men der også mange der støtter op.

- Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematiks, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?
Jeg er systematisk – og sætter mål op pr. dag. Eksempelvis, skal have skrevet så og så mange sider hver dag i denne uge.

- Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?
For det meste skriver jeg fra start til slut. Og går så igennem igen og igen.

- Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?
Jeg har kun udgivet en bog. Men det var en dejlig fornemmelse. Også lidt mærkelig, sådan – så er den ude.

- Hvordan prioritere du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen?
Jeg skriver faktisk hver dag. Mange dage er ikke særlig godt det jeg skriver, men bare der kommer noget ned. Har det lidt som, at første step – altså at få det ned på den blanke skærm, gør andet step nemmere. Jeg kan godt lide redigeringen. Det er sådan, ligesom at pudse, og slibe noget helt færdigt.

- Har du fået gode råd ad andre undervejs, søgt hjælp og støtte på eks. nettet?
Jeg har læst Stephen Kings: On writing, og ellers har jeg søgt råd, og tips forskellige steder på nettet. F.eks på fyldepennen.

- Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?
Jeg skriver i min stue – og nede på den lokale bar, når der bliver for meget larm. Der er ved at blive lavet ny gård, så en gang imellem tager jeg på Stefanshus for at skrive.

- Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?
Ja – on writing af Stephen King.

- Hvilket forhold har du til dine personer, vandre de rundt i stuen sammen med dig, eller forgår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem?
Det er mest på et tankemæssigt plan. Det er ikke sådan, at jeg går og taler med dem. Jeg ved ikke helt hvordan jeg kommer på dem. Johan – hovedpersonen i min første bog – kom bare til mig i flyveren til Argentina. Jeg så den her dreng med tårer i øjnene og tænkte: hvad laver han der?

- Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?
Jeg finder meget information på Google, og læser osse fagbøger. Desuden lytter jeg meget til radio. Der er mange gode fakta-programmer.

- Hvordan er det at arbejde sammen med forlagene, både da du var novice indenfor skrivefaget og nu? Er der noget, som det er godt at overveje, når man er ny, og når man er etableret som forfatter?
Jeg tænker ikke på mig selv som etableret forfatter, men jeg tror det er vigtigt at gøre sig klart hvorfor man skriver. Osse for at kunne håndtere afslag mv. Jeg syntes jeg har haft et godt samarbejde med forlaget, men som i mange andre samarbejder, tror jeg bare det er meget vigtigt at forventningsafstemme.

- Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?
Har som regel en notesbog på mig.

- Hvilke bøger/genre læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genre, som du er fan af?
Alt muligt – men er mest til fantasy, gys og den slags. Læser dog ikke så mange digte mv.

- Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?
Uha– der er mange. Blev faktisk rigtig grebet af Hunger games – men nogle af de bøger der har gjort størst indtryk er dem jeg læste, da jeg var mindre. Outsideren, gjorde enormt indtryk på mig. Stephen Kings It, var også enorm. Men osse Ronja Røverdatter og Brødrene løvehjerte var fantastiske historier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar