Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

fredag den 14. oktober 2011

Hemmelige kræfter af Libba Bray




Hemmelige kræfter
af
Libba Bray

Udgivet af Sesam, en del af forlaget Egtmont.
Købt i Tigeren.









Gemma bor i Indien, nærmere bestemt i byen Bombay i året 1895. Hendes forældre bor der også, mens hendes bror er sendt til England for at studere. England, landet, hvor Gemma har sine rødder, hvor hendes bedstemor bor og sender breve fra.

Gemma og hendes mor er på sparsertur til en af hendes mors veninder, som netop har købt en ny villa. Det er varmt og Gemma brokker sig. Hendes tone går ikke upåagtet hen, og hendes mor irettesætter hende. Dette er sket ofte i den seneste tid. Gemma hævder, at det er fordi, hendes mor ikke vil tage hende med til England. Hendes mor hævder, at Gemma er i en besværlig alder. Deres gåtur bliver brat afbrudt, da to mænd dukker op, en på Gemmas mors alder, og en på Gemmas alder. Manden henvender sig til Gemmas mor på perfekt engelsk, hvor han siger, "Circe er nær."

Gemma bliver sendt hjem, meget mod sin vilje, på sin 16 årige fødselsdag. Hun bliver vred, især da hendes mor forsøger at bestikke hende med en halskæde, Gemma altid har beundret. Gemma bliver vred og siger noget meget grimt til sin mor, noget hun virkelig kommer til at fortryde. Få øjeblikke efter finder hun sin mor myrdet.

Gemma og hendes far rejser til London. Det London Gemma sådan ønskede at se, men nu er det gråt og trist. Hendes mor er død, og hele familien skjuler sadnheden, da den er for skamfuld for det engelske overklassesamfund. Gemma bliver optaget på Spence, en pigeskole, hvor de lærer at danse, etikette, at være dannet, samt skrive breve som ikke rummer nogen følelser og derfor ikke er til besvær. Fortrolighed er ikke en dyd.

Gemma bliver først venner med sin værelseskammerat Ann, der er en stipendie-elev. Senere og efter en del besværligheder, som at blive lukket ind i en Spence gamle kirke, bliver hun en del af en klikke, der består af Pippa - en skønhed uden lige, Felicity - lederen og meget typisk pigealfa, Ann - som kun lige netop er accepteret og nederst i hirakiddet, samt Gemma.

Men Kartik er fulgt efter Gemma. Han prøver forgæves at advare hende, men hun vil ikke lytte, slet ikke da hun finder en gammel dagbog fra en Mary Dowd. Gamle mysterier plager skolen, og de sigøjnere, der holder til i skolen.
De fire piger skaber Ordenen, efter inspiration fra dagbogen. Dagbogen omtaler rigerne, et mystisk sted, hvor alt kan ske. Gemma rummer nøglen til disse riger, og tager de andre med sig. Hver især møder de deres egen skæbne i rigerne. Kartik prøver gang på gang at advare Gemma, men Gemma møder sin mor i rigerne, en mor der har gjort noget forfærdeligt, som kræver hendes datters tilgivelse.

Rigerne er i fare på grund af noget, som hendes mor og hendes bedste veninde gjorde i fortiden, noget der startede en brand på kostskolen Spence. Noget der kostede et barn af sigøjnerne. Gemma må sammen med sine veninder løse mysteriet, og redde rigerne, men de kan ikke alle overleve, og en enkelt af dem ønsker ikke at overleve.

Det er en bog, som fangede mig. Det er ikke en super bog, som gjorde mig søvnløs, indtil jeg havde læst den færdig, men den har sine egne pointer. Især når det kommer til det engelske selskabsliv. Gemmas liv er hårdt og fyldt med prøvelser. Det er svært at udfolde sig indenfor så snævre rammer, som det at være en dannet dame giver. Svært at finde veninder, når en kvindes eneste mulighed for at være ambitiøs er at finde en mand højere oppe på den sociale rangstige, også få te før alle de andre.
Samtidig er der de kræfter, som Gemma har fået gennem sin mor. Kraften til at åbne rigerne. Kartik er udset til at være hendes vogter, men Gemma tror ikke på, at rigerne er så farlige, og hun vil kæmpe for at bevare dem.
Det er en solid B-bog, ligesom en B-film, og den vil få en plads blandt mine andre bøger. Det virker som en del af flere bøger, men indtil videre har jeg ikke fundet flere end den ene i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar