Indholdet på xanadues-imagination

Jeg startede denne blog i april 2011. Tanken var, at jeg ville anmelde bøger, manga og anime. Det gik også fint i starten, men lige så stille har bloggen udviklet sig, så jeg nu også laver indlæg om de blogpost og artikler fra den skrivende verden, jeg støder på og finder interessante. Dem vil du kunne finde under #BlogsOmSkrivning.

På grund af familieforøgelse og husbyggeri modtager jeg i denne tid ikke bøger til anmeldelse. Jeg skal nok skrive, når jeg igen lukker op for denne mulighed.

Indtil da kan jeg varmt anbefale at kigge forbi min hjemmeside, hvor jeg har samlet en liste over aktive og dygtige bogbloggere. Linket er her; http://xanadues-imagination.mono.net/hjemmesider-og-blogs-der-anmelder-bger

Ellers kan jeg også anbefale at tage et kig forbi Newpubs liste;

http://www.newpub.dk/artikel/oversigt-over-bogblogs-og-boganmeldere/

Har du selv en bogblog og er ikke på listen, så er du meget velkommen til at sende mig en mail på lenelarsen81@gamil.com, så sørger jeg for, at du kommer på listen på min hjemmeside. Skriv også til Newpub, så kan det jo være, at der er flere forfattere, som får øje på din blog og sender en bog afsted :-)

Kosmos og Kaos.dk

Kosmos og Kaos.dk
Min hjemmeside, som omhandler emner, der vil interessere det skrivende folk. Tryk på logoet og du vil blive sendt direkte over på hjemmesiden.

@XanaduesImagina

@XanaduesImagina
Nu er Xanadues-Imagination også kommet på Twitter. Mine tweets vil omhandle nye indlæg på min blog, hjemmeside og andre skriverelateret emner.

torsdag den 28. marts 2013

Laya af Jon Brændsgaard Toft med forfatterinterview


Laya af Jon Brændsgaard Toft
 
 
Laya har sammen med katten Fritz forladt troldmandsskolen i søgen efter sin far Sarim den vise. Hun har nyheder om troldmandsordnen, som kaldes; Dem, der bringer orden. De har opdaget, at Laya´s fødeby Wertib gemmer på en hemmelighed, og nu må Laya finde sin far for at bringe ham den dårlige nyhed. Hun får selskab af dværgene, som også har problemer med ordenen.
Sarim den vise har i sin tid skabt en portal til parallelle verdner, og den port står stadig åben. Laya´s mor, som er et normalt menneske gik i sin tid gennem portalen til vores nutid. Hun har den magiske stav, som kan åbne og lukke portaler. Men der er spioner alle vegne, og ved et uheld ryger Laya gennem portalen. Fritz følger efter hende, og de må nu begge lære at begå sig i vores verden, hvor talende dyr ikke er en hverdagsting. Heldigvis møder de Benjamin, hvilket viser sig at være noget af et lykketræf.
Min mening; Dette er den tredje bog af de bøger, som jeg fik tilsendt af forfatteren Jon Brændsgaard Toft. Jeg var meget kritisk overfor hans vampyrserie, men Laya er godt skrevet. Jeg følte mig godt underholdt og nød at vende hver side.
Der er nogle enkelte steder, hvor det knaser lidt. Det er det svære ved at være alvidende fortæller. Når man kan farer ind og ud af hovederne på samtlige personer i ens historie, så kan det være svært at se, hvad der trækker historien ned og hvad der hiver den op, når ens læsere læser den.
Historien har en rød tråd hele vejen igennem. Man kommer ind under huden på personerne og fornemmer deres baggrund. Især mødet mellem Laya og katten Fritz er godt beskrevet. Laya problemer med at være halvt normalt menneske og halvt troldmand er en velkendt problematik, men den beskrives godt her i bogen. Sproget er dejligt og lige til at gå til. Jeg kom faktisk til at sammenligne det med Vildtheks af Lene Kaaberbøl og enhver der kender mig, ved at hun er en af mine ynglings forfattere. Det er derfor ikke nogen dårlig sammenligning. Laya er i hvert fald en af de bøger, som kommer til at stå i mit bibliotek, og det er en anbefaling.
Interview med forfatteren
Mit navn er Jon Brændsgaard Toft. Jeg er 26 år gammel, og har siden 2005 udgivet bøger.
Jeg har skrevet science fiction (Den Knaldrøde Zone, Den Azurblå Zone & Den Flaskegrønne Zone), fantasy (Vampyrkrøniken & Laya) og har også eksperimenteret med horror i en kort historie ved navn I Månens Skær, som endnu ikke er udgivet.
Alle de udgivne bøger er præsenteret på min hjemmeside www.jon-toft.dk og min facebook-forfatterside www.facebook.com/JBToft. Jeg har gået på en række musikuddannelser og har et grundforløb som mediegrafiker.
 
 
- Hvordan redigerer du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?
Jeg har nogle såkaldte beta-læsere, der kommer med gode forslag og også læser korrektur. Nogle gange kommer jeg også selv på bedre alternativer når jeg gennemlæser historien efter den er færdigskrevet.
 
 
- Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du f. eks. var udgivet?
Jeg begyndte på min første bog, Den Knaldrøde Zone i en matematiktime i 9. klasse tilbage i 2002. Vi gennemgik andengradsligninger for anden gang, og jeg havde forstået det den første gang. Så jeg åbnede et tomt kladdehæfte og begyndte at skrive. Efter et halvt år og syv fyldte kladdehæfter var den første bog færdig. Jeg har bestemt været åben omkring det, men det var først efter bogen blev udgivet 3 år senere at jeg havde noget at vise frem.
 
 
- Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?
Familien havde vænnet sig til at jeg var lidt tosset. Jeg kan huske min mor sagde, da jeg var i gang med at skrive den første bog, at det ikke ville undre hende, hvis jeg færdiggjorde den. Jeg har haft mange sjove indfald som lille. Jeg lavede en tegneserie i 4. klasse. Jeg tror generelt syntes at det var sjovt at jeg skrev, men ikke noget, de sådan tog sig så meget af.
 
 
- Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematisk, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?
Jeg har en meget ujævn arbejdsrutine. Jeg vil ofte gerne skrive, men synes ikke jeg har energi til det, hvilket føles underligt, for man sidder jo bare ned. Men energi til hovedet er krævende på en anden måde end energi til f.eks. en løbetur. Når det kører for mig, så kan jeg sidde dagen lang i en uge og ikke lave andet end at skrive. Men der kan også gå flere måneder, hvor det går i stå. Det hjælper nogle gange at tage de udgivne bøger ned fra reolen og kigge på dem. Det giver inspiration og lyst til at skrive videre.
 
 
- Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?
Jeg skriver fra start til slut. Jeg har dog oplevet at der udspillede sig en scene i mit hoved, hvor jeg tænkte: Det skal med. Så må jeg jo arbejde mig hen mod det, så jeg kan få det med. Jeg har prøvet en enkelt gang at jeg fandt på en B-historie halvvejs inde i en roman. Så skrev jeg adskillige kapitler i B-historien og flettede dem ind i den egentlige historie så de passede godt ind.
 
 
- Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?
Det var storslået begge gange. Og med alle de andre siden da. Der er ikke noget dejligere end at pakke en pakke op og finde en kassefuld af éns nyeste roman, udgivet, duftende af frisk tryksværte og med ægte stregkode på bagsiden!
 
 
- Hvordan prioriterer du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen?
Jeg skriver bedst når jeg føler for det. Det er ikke nemt at gøre det til en hverdagsting. Det bliver det forhåbentlig i fremtiden, hvis det begynder at blive det, jeg lever af, i stedet for ufaglærte vikarjobs, som er det jeg lever af nu. Samtidig er jeg også pokkers utålmodig. Jeg vil gerne skrive mange bøger. Jeg har masser af idéer i hovedet. Og jeg glæder mig altid til at en bog bliver færdig så jeg kan begynde på den næste.
 
 
- Har du fået gode råd af andre undervejs, søgt hjælp og støtte på f.eks. nettet?
Jeg har nogle venner, der også skriver. Vi hjælper hinanden, læser hinandens ting, kommer med gode idéer osv. Jeg får hjælp til korrekturlæsning. Det er aldrig nemt at finde fejl i sin egen tekst, når man ved hvad der skal stå. Og hvis der er ord, som jeg tror, er stavet rigtigt, opdager jeg ikke at det er forkert.
 
 
- Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?
Jeg skriver bare herhjemme på min computer. Den står på et skrivebord, såre simpelt.
 
 
- Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?
Jeg har engang kigget på On Writing af Stephen King, men jeg fik aldrig rigtig læst så meget i den.
 
 
- Hvilket forhold har du til dine personer, vandrer de rundt i stuen sammen med dig, eller foregår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem?
Jeg spekulerer ikke så meget på mine karakterer når jeg ikke sidder og skriver om dem. Mine idéer udspringer mere i ”hvad-nu-hvis”-scenarier. Hvad nu hvis der var parallelle verdener og nogle af dem havde troldmænd, der kunne rejse mellem dem? Et svar på spørgsmålet kunne være at så kunne de besøge os her i vores verden. Hvad nu hvis de gjorde? Historien bliver skrevet, og bliver fortalt gennem nogle karakterer, som jeg så langsomt lærer at kende undervejs, men det er sjældent karaktererne, der er det vigtige.
 
 
- Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på Google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?
Jeg bruger tit Google. Jeg har også brugt Google Earth til at finde det rigtige sted at fortælle historien. Hvis det er et lille lokalt område et sted, så kan jeg beskrive hvordan landevejen snor sig og hvordan skoven ser ud. Men når jeg skriver fantasy, er der ikke brug for ret meget research. Så finder jeg selv på reglerne!
 
 
- Hvordan er det at arbejde sammen med forlagene, både da du var novice inden for skrivefaget og nu? Er der noget, som det er godt at overveje, når man er ny, og når man er etableret som forfatter?
Den første bog kom på gaden præcis som jeg havde skrevet den som 15-årig, fuld af stavefejl og mærkelige teenage-formuleringer. Det fik forlaget en del kritik for, bl.a. i Troldspejlet, der roste bogens indhold, men klagede over den manglende korrekturlæsning. Derefter har jeg altid selv sørget for at bøgerne blev korrekturlæst inden jeg sendte dem af sted. Forlaget har dog taget større del i redigeringen af bøgerne siden. Jeg vil sige at man som ny forfatter bør sikre sig at ens manuskript er optimalt inden man sender det nogen steder hen. Der er også forlag, der takker nej til manuskripter alene på grund af for mange småfejl.

 
- Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?
På et tidspunkt havde jeg altid en notesblok ved min sengekant, fordi jeg ofte fik gode idéer inden jeg faldt i søvn, eller også drømte jeg et eventyr, som skulle skrives ned om morgenen. Men jeg kan udmærket huske idéerne længe nok til at skrive dem på computeren, så det er jeg bare gået over til.
 
 
- Hvilke bøger/genre læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genre, som du er fan af?
Jeg er gladest for mine egne genrer. Men jeg udvider dem også undervejs. Efter at have læst en god krimi, kan jeg tænke: Sådan én vil jeg også skrive!
 
 
- Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?
Af mine egne bøger? Laya er den bedste, synes jeg. Og så længe jeg synes den nyeste bog er den bedste, så går det jo den rigtige vej. Jeg får hele tiden nye idéer til plot og verdener, og karaktererne bliver også dybere og mere tredimensionelle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar