Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

torsdag den 28. marts 2013

Vampyr Krøniken af Jon Brændsgaard Toft

 
Vampyr Krøniken af Jon Brændsgaard Toft
1. Introduktion; To sider, sammen sag.
Vi møder Ruby, da han er ude i skoven for at samle materiale til de reb, som han er kendt for at lave. Han er rødhåret og skiller sig væsentligt ud fra de andre i landsbyen. Han blev fundet af en handelsmand i en kurv af siv ude på havet og ført til landsbyen, hvor man tog imod ham med glæde, trods det røde hår. Nu er Ruby 20 år gammel, og hans lillebror Alber kommer ud til ham. Deres far Thegen er død i en alder af 54 år, men han ser meget ældre ud. Salumir den vise er 56 r, men ligner en på over 90 år.
Ruby undre sig over dette. På kroen lytter han til de andres snak, men der er ingen rapporter om vampyrangreb, faktisk har der ikke været nogen angreb i et stykke tid. Dette undrer også Ruby. Hvorfor bliver folk gamle før tid? Hvorfor angriber vampyrerne ikke? Det har været kendt siden mands minde, at dagen er menneskenes domæne, mens natten er vampyrernes. For at få svar på sine spørgsmål drager Ruby ud på sin egen færd. Han slår sig sammen med vampyren Stella, der har samme mission, men svaret er ikke så let at finde, ikke før drømmenes kraft kommer de to søgende til hjælp.
Min mening; Jeg elsker en god vampyrhistorie. Vampyrer er fascinerende, og de kan formes frit efter forfatterens fantasi. Så jeg blev meget begejstret, da forfatteren spurgte, om jeg ville være interesseret i at anmelde nogle af hans bøger. Jeg sagde med det samme ja tak.
Jeg må så tilstå, at jeg blev noget skuffet, da jeg læste bogen. Grundhistorien er god, og den er lavet som en introduktion til universet. Der er dog en masse mangler. Sproget er meget fladt, og jeg føler meget, at jeg som læser, får fortalt historien uden at jeg får rejst de spørgsmål, som giver mig lyst til at læse videre. Ruby snubler nærmest over alle svarerne, og alt bliver ham givet. Mangler han en båd, så dukker der simpelthen en venlig sjæl op, som lige giver ham en. Det er altså for let. Stella og Rubys forhold giver historien et twist, men det flade oplysende sprog og den meget lette søgen efter svaret på gåden, efterlader mig med en træls fornemmelse. Det er lidt en kamp at komme igennem den. Hvilket er en skam, for historien er der, den får bare ikke lov til at vise, hvad den kan.

 
 
The Vampire Chronicle (CD)
af Jon Brændsgaard Toft
Jeg havde læst bøgerne og surfede lidt rundt på forfatterens hjemmeside for at få mere info til denne anmeldelse. Det var heldigt, at jeg gjorde dette, for jeg opdagede, at der også var lavet en hel CD til den første bog i serien. Jeg fik tilsendt to CDér. Den ene sendte jeg til min veninde, som har noget mere musikalsk forstand, men jeg gav mig til at lytte til den, som jeg beholdte.
Jeg var ikke vild med historien i bogform. Den havde en god grundhistorie, men også mange mangler, som gjorde den tung at læse. Det er bestemt ikke det samme med CDén. Her er jeg blevet overrasket positivt. Sangene fortæller historien på en ny spændende måde. De 10 sange er velskrevet og handlingsfyldte. Jeg lyttede faktisk til den 3 uger i træk, mens jeg kørte til og fra arbejde. Der er nogle enkelte steder, hvor det ikke er helt perfekt, som i oplæsningen til sang nr. 1, det kradsede lidt, men det er blot småting.
Min musikinteresseret veninde skrev om den; "... new age agtigt nogle steder og rocket andre, meget fedt."
Du kan høre nogle af sangene på dette link. Dog ikke min yngling, som klart er nr. 3.
http://www.jon-toft.dk/pages/chronicle.html
Vampyr Krøniken af Jon Brændsgaard Toft
2. Elliot
Elliot foregår i samme univers, som den første bog i serien, men man behøver ikke at have læst den ene bog for at kunne læse den anden.
Elliot var en del af et søgehold fra den lokale landsby Ganthus, der var ude for at søge efter svampe i Tusmørkeskoven. Et risikabelt job, som koster hans to følgesvende livet, men Elliot bliver taget til fange og gjort til vampyr af vampyrfyrsten Thesmarein af Lamandir. Vi møder Elliot, da han er tiltalt for en meget alvorlig forbrydelse. Han har drukket et menneskes blod, men ikke blot et normalt menneske, vedkommendes blod tilhørte nemlig selveste fyrsten. Elliot har dog været snedig. Han slipper fri af sin celle af en hemmelig gang, som han selv har gravet. Den rødhåret Egeria sætter efter Elliot. Jagten er begyndt og den ender blodigt for flere mennesker.
Samtidig er der et større røre i gang i vampyrverden. Fyrst Gorrun af Irrir, som ligger i de kolde øde egne, hvor menneskene har svært ved at overleve, har længe haft et opgør med de sydlige egnes fyrste Thesmarein. Spionehold bliver sendt i syd og nord. Et af holdene falder over et frit vampyrsamfund, ledet af den Navnløse, hvor de strenge regler for menneskeblod ikke er så strikse, som hos de to fyrster.
Min mening; Okay, denne bog er bedre end den forrige. Alene sproget er væsentligt forandret, og visse steder er den super underholdende. Men den har bestemt sine mangler. Bogen er på 214 sider med en ret stor skrift. Vi har jagten mellem Egeria og Elliot. Vi har to spionhold, to fyrster i krig, gnomer, den navnløse, Elise - som hjælper den navnløse og overhører alle andres advarsler. Vi hører også om Tesmen, som først er medlem af et spionhold, senere går han sine egne vegne, møder nogle af de andre vampyrer, som er nævnt, indtil han finder ud af, hvad han vil.
Som man kan se ovenfor, så er der meget handling i bogen, og det er faktisk for meget. Tesmen er den person, som jeg kom til at holde mest af. Hos ham fornemmer man følelserne bag hans valg. Først er han sådan lidt fortabt på spionholdet, så klarer han sig selv, får nogle erfaringer og vender så hjem, hvor han har lært, at han rent faktisk hører til. Der mangler dybde hos de andre karakterer, hvorfor handler og gør de, som de gør. Elliot har givetvis mange ambitioner, men man når som læser aldrig helt igennem det første overfladiske lag til en forståelse af hans valg. Her ville det have været klogt at benytte sig af ordsproget - kill your darlings. At skære indtil den handling som skulle dominere bogen. Det kunne også have været et valg at lave bogen længere, så der blev plads til at gå i dybden med alle disse niveauer af personer og deres valg. Som det er nu, er bogen simpelthen for handlingsmættet til at jeg tilfredsstilles. Jeg vil ind under huden af de personer, som jeg læser om, og det får jeg ikke lov til. Undtagelsen er Tesmen, som føles nærværende på en helt anden måde end resten af personerne. Ham opnår jeg en forståelse af, og det er ham, jeg husker, når jeg vender bogens sidste side.
Forfatteren Jon Brændsgaard Toft har også besvaret mine spørgsmål, men det vil jeg bringe i forlængelse med anmeldelsen af hans bog Laya. Er du utålmodig, så kan du læse det ved at klikke på dette link;

Ingen kommentarer:

Send en kommentar