Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

mandag den 11. juli 2011

Silver surfer - Rekviem (Marvel)

Købt på biblioteket.
Udgivet af Gfloystudio.
Genre: Marvel tegneserie
Sprog: Dansk.

Jeg har altid været fan af Marvel, så da jeg fandt denne tegneserie på det lokale bibliotek, og så at den var til salg, ja så tog det ikke lang tid at beslutte mig for at købe den. Jeg fik den og to andre bøger for 20 kr, så det må siges at være et fund.

Historien starter med et fantastisk billede af Silver surfer, også kendt som Norrin Radd, hvor han står på sit surfboard, og ser udover verdensrummet. Billedet i bogen kan ikke gengives med et fotografi, for i bogen kan man faktisk se penselstrøgene.

 
Silver surfer er ved at dø. I et sidste desparat forsøg opsøger han Reed fra de fantastiske fire, men selv Reed kan ikke stille noget op. Den sølvligende substans, som omgiver Silver surfers krop er ved at gå i opløsning, men denne teknologi er mere avangceret, end noget selv Reed kan klare med sin fantastiske hjerne.

Dette kan lyde meget sørgeligt, og det er det på sin vis også, men der var også steder med latter. Især da tingen skal flytte en tung genstand for Reed. Reed nævner, at den skal stå ved siden af elektropuls-modulations-systemet, og må derefter omformulere sig til, at den skal stå ved siden af den grøntskinnende manskine med de røde blinklys.

Norrin må erkende efter alle Reeds forsøg, at efter hans mange hundrede år som Silver surfer nærmer enden sig for ham. Han flyver afsted for at sige farvel, og støder på Spidderman.

Spidderman er i en slem knibe, hvilket han jo ofte er. Han skulle egentlig kigge på øreringe til MJ, men kommer op at slås med en maskine, hæren har været ved at teste, og det er selvfølgelig gået galt.
Silver surfer hjælper Spidderman, der som sædvanlig fyrer en masse jokes af. Det er jo en del af hans charme, han bliver dog alvorlig, da han opdager de mørke pletter i sølvet, der dækker Silver surfers krop. Sjov er en ting, men nu træder alvorlige emner frem, og det bliver en filosofisk samtale omkring jorden, og dens befolknings ueningheder.

Det er her, de dybe lag i Marvel viser sig. Ved hjælp af enkelte sætninger kommer der mange sandheder frem om vores race.

Mj får sit livs fødselsdagsgave, da hun får lov til at skue ud i verdensrummet, og mærke den kosmiske kraft. Sådan er det nok at være kæreste med Spidderman. Øreringe er simpelthen for simpelt. Silver surfer opfylder endnu et ønske, i fem minutter lader han hele verdens befolkning mærke den kosmiske kraft og fred. Men det koster ham en del af hans kræfter.

Han forlader MJ og Spidderman, og styrer ud i den uendelige verdensrum. Tilbage til sin hjemplanet, som han reddede, da han blev Silver surfer og, Galactus - planetæderens, sendebud. Vejen hjem går dog ikke i en lige linje. Først får han arrangeret en slags fred mellem to racer, der har kæmpet mod hinanden i 50 generationer. Deres våben får ram på ham, men han finder vejen hjem til den kærlighed, som han ofrede så meget for at rede, Shalla-Bal.
Norrin er nu hjemme på den planet, som han blev Silver surfer for at rede. Han er hos den kvinde, som han elsker. Og selv Galactus - planetæderen ankommer. Først for at se, om han kan rede Norrin, men Norrin takker nej. Alt har en ende, og dette er hans.

Marvels historier er ikke præget af tekst, da de flotte billeder taler deres helt eget sprog. Dette er en biblioteksbog, og mange vil sige, at derfor har den næsten ingen værdi, når det kommer til kroner og ører, men jeg ved, at jeg nyder billedernes detaljerigdom, uanset indpakningen. Denne historie har et sørgeligt element over sig, ligesom den har det sjove. Tingens firkantede facon. Spiddermans rappe bemærkninger. Silver Surfer er en figur i Marvels univers, som indfanger mig. Han er lige så mystisk, som Wolverine er vild.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar