Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

mandag den 4. november 2013

Bogpiloten

At skrive er en krævende affære, og som forfatter kan man ofte komme så tæt på sin tekst, at man ikke kan se fejlene. Det er ligesom med redigering, man kender sin tekst så godt, at man ikke ser selv de mest åbenlyse fejl. Man kender jo sin tekst og ved, hvad der skal stå. Jeg kan eks. åbent erkende, at jeg ikke havde set, at jeg havde sprunget i kapitelnumrene. I min historie gik vi direkte fra kapitel 5 til kapitel 7. Jeg havde redigeret den tekst nok 5 gange, men dette var gået helt forbi min næse. Det er blot et eksempel på, hvordan hjernen kan se det, som den gerne vil se.

En redaktør kan betegnes som en meget velkvalificeret betalæser, der har gjort det til sin levevej at kigge på andres tekster og se fejlene. Både de åbenlyse, som overnævnte, og de mindre åbenlyse. Hvis der eksempelvis er problemer med plottet, men disse problemer kan forfatteren ikke se. Vedkommende kender jo sin historie, både forhistorie, samtlige personer og måske også deres fremtid, efter at historien er afsluttet. Denne viden har læseren ikke, og forfatteren kan derfor risikere at miste læseren undervejs, fordi der kan være for meget, som er indforstået.

Det er her en redaktør kan gøre nytte, og er du forfatterspire, så har du nu muligheden for at blive udtaget til et samarbejde med en redaktør over en af dine tekster.
Jeg blev kontaktet af Solvej Scharling-Todd, som mente at Bogpiloten var en nyhed, som ville have stor interesse for jer, som kommer forbi min blog. Jeg læste om projektet om må indrømme, at det ser yderst spændende ud.

Dette er kopieret fra pressemeddelelsen, da det giver det bedste indblik i, hvordan du kan deltage med din tekst. Det er virkelig en god mulighed for at få professionel sparring og en anden vinkel på din tekst.  

Tilbud om manuskriptrådgivning til forfattere in spe

Har du skrevet en bog, men er du usikker på, om den er parat til udgivelse, så er der snart hjælp at hente.  I Samarbejde med Dansk Forfatterforenings kursusvirksomhed, Plusord, og med støtte fra Statens Kunstråd, udvikler pilotprojektet Bogpiloten muligheden for at tilbyde redaktionel hjælp under skriveprocessen, bl.a. ved at finde en redaktør med den rette baggrund og erfaring til at give dig råd om dit bogudkast.


Lige meget hvor mange bøger man har skrevet og udgivet, er det guld værd, hvis en professionel agerer djævelens advokat over for teksten. En kærlig djævelens advokat. Ros er godt, men konstruerende kritik er bedre! En lidenskabelig, men koldhjernet læsning.”                 – Maria Helleberg


Professionel vejledning og vurdering er en vigtig del af kvalitetssikringen for alle forfattere; også dem, der selv udgiver deres bøger.”  – Karsten Pers, NewPub


Projektet

22 forfattere vil blive udvalgt, som får den første del af deres færdigskrevne bog læst og vurderet konstruktivt. Til slut modtager forfatterne en rapport, som forholder sig til manuskriptets litterære elementer, skrivestil, niveau, genre og originalitet.

Bogpiloten afprøver en ide til manuskriptrådgivning, som er kendt og anvendt med succes i den engelsksprogede verden. Pilotprojektet er igangsat af Solvej Scharling-Todd, som har arbejdet i fire år i London som litterær konsulent for et firma tæt knyttet til forlagsbranchen og selvudgivelses-organisationer. Solvej arbejder sammen med en gruppe fra Dansk Forfatterforening, der rådgiver om manuskripter, og som vurderer, hvilke manuskripter der vil blive antaget til manuskriptrådgivningen.


Kravene til at kunne ansøge:
Dit manuskript skal være fiktion.
Du skal være fyldt 18 år.
Uddraget skal være skrevet på dansk.
Du må ikke tidligere have udgivet en bog hos en kommerciel forlægger.
Du må ikke være medlem af Forfatterforeningen.


Forfattere kan gå på http://plusord.dk/bogpiloten og få information om: hvem der kan søge, hvilke krav der stilles, og hvad forfatterne kan forvente af redaktionsprocessen. Fristen for at indsende manuskripter er den 6. januar 2014.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar