Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

søndag den 19. august 2012

Saxo Publish

Saxo Publish

16 august 2012

Aalborgs hovedbibliotek















Orienteringen startede med at projektlederen Troels Kranker tog imod den lille gruppe, som var ved at samle sig i foyeren i et af de foredragsrum, som tilhører Aalborgs hovedbibliotek.
Der var meget frisk indkøbt vand til deltagerne, og det var der god brug for. Det var en lummer aften tilsat lidt regnvejr.
Først var der en lille orientering om det, som de to timer skulle handle om. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg så mest frem til orienteringen om den nye platform – saxo publish. Efter orienteringen blev vi sat i små grupper. Jeg kom i en gruppe med 4 andre;
- To som skrev en thriller sammen.
- En mand fra militæret, som havde udgivet en niche bog gennem et forlag.
- En kvinde, som skrev sundhedsorienteret bøger. Hun havde fået udgivet en del gennem forskellige forlag med vekslende erfaringer. Nu var hun gået selvudgivervejen og overvejede saxo´s platform, da hun ikke selv havde installeret mulighed for dankorts overførsel på sin hjemmeside.
- Også var der mig, en som skriver fantasy (primært) og overvejer saxo publish, fordi min skrivemakker er meget opsat på at få vores historie ud. Han har selvudgivet før, men som altid overfor nye ting og oplevelser, så skal jeg lige snuse til det, samt have tid for mig selv til at tænke og mærke efter. Sådan er det at være introvert.
Mit formål med at deltage i mødet, var at blive klar over, om jeg ville gå selvudgiver vejen eller holde mig til det traditionelle.
Men tilbage til gruppesnakken. Først overnævnte præsentation, derefter en snak omkring ens bøger og det at forlagene meget hurtigt sætter overskydende bøger til salg i de store butikskæder, med en meget lille fortjeneste til forfatteren.
Herefter blev der talt en del om prisen for en Ebog. Det er et meget naturligt debatemne, for hvor meget og for lidt er rimeligt for ens arbejde, samt for ens læser? Vil man bare læses, eller skal man leve af sit forfatterskab?
Her blev gruppesnakken bragt til ende, da Troels (projektleder) greb til orde. Det var både en god og dårlig ting, for når det skrivende folk sættes sammen, så kan de være nok så forskellige. Passionen, for netop det at skrive, fjerner hurtigt alle forhindringer, en god snak og debatteren kan let vare flere timer. 
Der var nu lidt snak frem og tilbage omkring de emner, som grupperne havde berørt. Der var meget snak om beskyttelse af ens billeder i bøger. Her blev der advaret mod DRM beskyttelse, fordi den form for beskyttelse gør at Ebogen kun kan læses på den enhed, som den er købt til. Derudover er den let at knække, også er der frit slag på det sorte market.
Det blev også oplyst at en med teknisk viden (fik ikke fat på navn eller titel), at der blandt andet bliver kopieret bøger i stor stil fra E-reolen, da de netop benytter DRM beskyttelse.
Det blev også oplyst at brugen af PDF-filer ikke er en super ide, da de fylder meget på enheden. En Ebog bør fylde 10-15 MGB og max 1 GB.
PDF er dog god til billeder, hvor Ebogens force er det skønlitterære.
Jeg har ikke teknisk viden, så jeg kan ikke sige om det er sandt eller falsk, men teknikeren lød ret sikker i sin sag.

Saxo Publish

Udgiver i sin råform til september.
Det vil blive muligt at udgive sin Ebog i en gratis form, hvor man så kan vælge eks. reklamepakker til.
Eks.
Købe topplacering på genrelisten for en tid.
Købe en anmelderpakke, hvor saxo har en gruppe læsere, der læser gratis og lægger et indslag ind.
Saxo tager 30 % af prisen, og forfatteren får 70 %. Det er samme forhold, som hos amazon.com.
Prisen på ens bog fastsætter forfatteren helt selv.
Forfatteren beholder alle rettigheder til sit værk.
Man kan følge sit salg gennem sin forfatterprofil på saxo. Eks. se hvor mange mænd og kvinder, som køber bogen, samt hvilken del af landet, som de kommer fra.
Det vil blive muligt at linke fra saxo til facebook. Ens bog vil blive præsenteret pænt med forside.
Med tiden vil det blive muligt at vælge andre udgivelsesplatforme, som eks. amazon og Itunes. 
Det mest interessante er dog deres markedsplads, hvor det vil blive muligt for fotografer, grafikere, tegnere, agenter, PR-konsulenter m.m. at komme i kontakt med forfattere og omvendt. Det vil være muligt at lægge deres CV ind, så hvis man søger en tegner, så kan man finde en, se deres værker og indhente tilbud.
Det kan simpelthen blive et super sted for faggrupper at mødes og danne spændende kontakter. 
Dette er hovedessens af det gennemgående fra orienteringen. Det er tydeligt at saxo ønsker gennemskuelighed og lethed for forfatterne, der vælger deres platform.
Saxo ønsker også at skabe grupper i lokalområdet. Eks. grupper af selvudgivere som kan mødes i offentligt rum, i stedet for i de private hjem. Mulighed for læsere og det skrivende folk at mødes, udveksle tanker og ideer. Det løb bestemt spændende.

Min mening;
Jeg var ret imponeret og rimelig høj, da jeg forlod mødet. Det havde været en spændende atmosfære og interessant at møde andre fra den skrivende verden. Platformen virker meget gennemtænkt, men jeg glemmer dog ikke, at det kan blive en virkelig god forretning for saxo, ligesom det har været for amazon. 
Lige nu har saxo travlt med at programmere, sætte ting op og få det testet, men når først systemet kører, så kræver den slags platforme oftest meget lidt vedligehold. Det er den forretningsmæssige side af sagen.
Skal jeg kigge på forfatterens side, så er saxo publish en meget stor mulighed for at gå selvudgiver vejen. De skal ikke mere opgive deres rettigheder og kun tjene minimalt på deres værk. Forfatteren kommer selv til at stå for det hele, og det kan blive en udfordring, samt en forbedring af forfatterens levevej.
Jeg håber ikke, at de kommende forfattere/selvudgivere vil glemme det håndværk, som ligger i at skrive. Punktum og komma skal læres at sættes korrekt, ellers må der hentes hjælp fra markedspladsen. En bog med dårlig grammatik er en rædsel at læse.

Jeg har fået lov til at bruge dette citat, og det signalere virkelig, hvad en selvudgiver er og ikke er;

- Indie author -

When I say “Indie Author”, I’m not talking about someone who publishes a book once on Amazon because their teacher told them they’re an “awesome writer.” I’m talking about someone with drive and passion, who knows they have what it takes to be a writer and who decides to test the Indie author waters rather than wade through the mire of Legacy publication.

(citat af Steven Montano)
Men sikke en åbenhed der kommer på bogmarkedet. Jeg er så glad, for der findes mange gode historier derude, som ikke får en chance, fordi forlagene satser på deres serietitler og deres egne forfattere. De tager med andre ord ikke nye ind på grund af krisetiden. Jeg har selv modtaget nogle afslag med den begrundelse. Nogle kunne mene, at forlagene bruger det som en pæn undskyldning for at bogen ikke er god nok. Jeg har modtaget min del af standard afslag til at vide, at forlagene formentligt ikke skænker mine sårede følelser overvældende mange tanker.
Yder mere er forlagene jo stok konservative og holder fast i fortidens verden. De ser slet ikke den tekniske verden, som er blevet bygget op omkring os. Hvis forlagene ville redde sig selv, så skulle de med det samme, i en udgivelse, udgive som ebog, oversætte til engelsk og sælge bogen på amazon. Jeg har set mange selvudgivere fra alle aldersgrupper gøre dette, ergo kan det lade sig gøre.
Jeg har også hørt argumentet for at forlagene ikke gør dette, er at de ønsker at holde bogpriserne i DK kunstigt høje. Hvis det er sandt, så har jeg ikke ondt af forlag, som klager over dårlig økonomi.
Vil jeg så være at finde på saxo publish, når den nye platform står klar?
Svaret er ja.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar