Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

torsdag den 21. juni 2012

Den skjulte blomst af Pearl S. Buck

Vi er i tiden efter angrebet på Pearl Harbor og slutningen på anden verdenskrig.

Josui er 15 år gammel, da hendes far Sotan Sakai forlader Amerika, fordi han ikke længere er velkommen i landet.

Josui´s mor Hariko er født og opvokset i Japan. Hun kom til Amerika for at blive gift med Sakai.

Sammen har de kun Josui og en søn ved navn Kensan, der desværre døde i krigen, så Josui er deres eneste overlevende barn og snart tyve år gammel. Det er ved at være på tide at finde en ægtemand til hende.

Ligesom sin far har Josui tillært sig de japanske skikke, omend hun ikke lige så hårdt som sin far, prøver at passe ind og være en god og lydig datter og japanerinde.

Det er svært for Josui at falde til, især da hendes far taler for ægteskab med den sidste søn af hans bedste ven. Sønnen Kobori er den sidste søn i en lang slægt af højtstående japanere, og det er netop sådan en familie, Josuis far ser op til og ønsker at blive en del af. Siden han blev smidt ud af sit land Ameriak, har han ønsket at gøre Japan til sit nye hjemland af hele sit hjerte. Derfor gør det også ekstra ondt, da Josui møder en amerikansk soldat, og på meget utraditionel japansk vis pjækker fra skole i nogle dage. De to unge prøver at skilles, men selvom Josuis familie er i mod forbindelsen, og Allanns militære overhovedet, samt hans hustru prøver at forhindre forbindelsen, så kan den ikke holde de to unge adskilt. Josui har sagt ja til en forlovelse med Kobori, men den ophæver hun og udsatter derved sin familie for skam. Hun bliver gift med Allann, og han sender hende en flybillet til hans og hendes land Amerika.
Men Amerika har ikke ændret sig, siden Josui forlod det for fem år siden. Allanns mor, som havde håbet på et ægteskab mellem sin søn og nabopigen Cynthia, vil ikke tage i mod Josui i hans barndomshjem. Allenns far samler på oplysninger om mennesker, men lever ellers stille og stilfærdigt, uden at sige et ord for meget. Han møder Josui, men kan ikke overtale sin hustru til at se svigerdatteren. Trumfen kommer, da det viser sig, at der er en lov mod ægteskabet. Loven er egentligt lavet for at forhindre sorte og hvide i at gifte sig, men det stopper ikke Allenns mor.

Da Josui finder ud af sin graviditet, står den modige lille japanerinde overfor nogle svære valg. Men I Amerika har krigen ikke kun skabt dårlige love og ar på den amerikanske sjæl. Den har også skabt mennesker som læge Steiner, en grim 1/8 dels jødisk kvinde med et nyt menneskesyn.

Min mening:
Det var et rent tilfælde, at jeg faldt over bogen. Jeg var gået ned i kælderen af vores bibliotek, et fredfyldt sted omgivet af bøger og bløde sofaer. Skabt til at sidde og læse. Jeg gik over til hylden med den ældre litteratur, og forsiden fangede mit blik med det samme. Denne niche af historie med japaneres møde med Amerika efter krigen, har facineret mig i et stykke tid. Der ligger så meget gemt i dette lille hjørne af vores historie.
Jeg læste bogen i løbet af en uge, og den kan simpelthen kun anbefales. Nu har jeg også søgt lidt på forfatteren og stødt på en lige så spændende historie. Hendes bøger er jeg simpelthen nødt til at læse flere af. Selvom det kan mærkes, at sproget er fra en anden tid. Stavningen er indimellem anderledes, men det er bestemt ikke noget, som ødelægger læseoplevelsen.

Forfatteren Pearl S. Buck levede et meget interessant liv, og der er skrevet en del om hende. Blandt andet modtog hun nobelprisen i litteratur i 1938. Her er de links, som jeg lige faldt over:


Vil du vide mere om Pearl Harbor, så er her et godt link:

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Warren Chandler" Jeg er fra Tyskland. Mit liv er blevet fyldt med smerter og bitterhed, da intet ser ud til at fungere for mig, og hver gang noget godt er ved at komme min vej, er der altid en eller to forhindringer, og alle, jeg havde bedt om hjælp, svigtede mig. Mit liv har været sådan her i over 15 år, og jeg blev forladt af alle. Min kone forlod mig på grund af min manglende evne til at give hendes behov og tage sig af vores to børn, da jeg ikke havde noget arbejde. Jeg gav op på alt og besluttede at afslutte det hele ved at begå selvmord, da jeg har forsøgt mit bedste for at sikre alt er rigtigt, men al indsats var forgæves og abortiv.


    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig til denne vidunderlige, store stavekaster, der til sidst hjalp mig ud ... Jeg har aldrig været en fan af ting som dette, men besluttede bare at forsøge modvilligt, fordi jeg var desperat og efterladt uden valg ... Han gjorde specielle bønner og brugte rødder og urter ...

    Inden for to dage blev jeg kaldt af et byggefirma, som jeg har indsendt en jobansøgning for mere end fem måneder siden, og jeg blev informeret om, at jeg har fået jobbet og skulle genoptage arbejdet med øjeblikkelig virkning. Jeg fik et hus og en bil af firmaet. Ting begyndte at arbejde for mig igen, og alle, der forlod mig, undskyldte for altid at give op på mig. Min kone ringede til mig og var ked af det følelsesmæssige traume, hun havde forårsaget mig, hun flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie.

    Jeg har introduceret ham for mange par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg tror på en person der har brug for hans hjælp. For øjeblikkelig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +7 (926) 512-8701.

    SvarSlet