Indholdet på xanadues-imagination

Jeg startede denne blog i april 2011. Tanken var, at jeg ville anmelde bøger, manga og anime. Det gik også fint i starten, men lige så stille har bloggen udviklet sig, så jeg nu også laver indlæg om de blogpost og artikler fra den skrivende verden, jeg støder på og finder interessante. Dem vil du kunne finde under #BlogsOmSkrivning.

På grund af familieforøgelse og husbyggeri modtager jeg i denne tid ikke bøger til anmeldelse. Jeg skal nok skrive, når jeg igen lukker op for denne mulighed.

Indtil da kan jeg varmt anbefale at kigge forbi min hjemmeside, hvor jeg har samlet en liste over aktive og dygtige bogbloggere. Linket er her; http://xanadues-imagination.mono.net/hjemmesider-og-blogs-der-anmelder-bger

Ellers kan jeg også anbefale at tage et kig forbi Newpubs liste;

http://www.newpub.dk/artikel/oversigt-over-bogblogs-og-boganmeldere/

Har du selv en bogblog og er ikke på listen, så er du meget velkommen til at sende mig en mail på lenelarsen81@gamil.com, så sørger jeg for, at du kommer på listen på min hjemmeside. Skriv også til Newpub, så kan det jo være, at der er flere forfattere, som får øje på din blog og sender en bog afsted :-)

Kosmos og Kaos.dk

Kosmos og Kaos.dk
Min hjemmeside, som omhandler emner, der vil interessere det skrivende folk. Tryk på logoet og du vil blive sendt direkte over på hjemmesiden.

@XanaduesImagina

@XanaduesImagina
Nu er Xanadues-Imagination også kommet på Twitter. Mine tweets vil omhandle nye indlæg på min blog, hjemmeside og andre skriverelateret emner.

torsdag den 20. november 2014

BlogsOmSkrivning

Tænk engang dette bliver indlæg nr. 5, som jeg laver med hashtagget #BlogsOmSkrivning. Det er spændende at lave disse indlæg, selvom de ofte kommer til at fylde noget på min menulinje på computeren og indimellem er ved at køre den i sænk.

I disse tider er det ofte vært at jonglere rundt i forlagsverden. Der er selvudgivelsesforlag, forlag af den gamle skole, forlag af den nye skole, mikroforlag, 50/50 % forlag og selvudgivere, som ikke har etableret forlag, men står for deres egne udgivelser.
Det er kort sagt noget af en jungle, og hvor glad bliver man ikke, når man får JA fra et forlag, samtidig kan begejstringen dog dale en del, når man så pludselig får at vide; ja altså, hvis du lige betaler en anseelig sum penge og desuden afgiver dine rettigheder til værket.
Der er grund til at kigge sig godt for, og det har Jonas Wilmann beskrevet virkelig godt i denne artikel.


Samtidig med at der kommer en del forskellige typer af forlag, så forandre vi forfattere os også. Nogle bliver selvudgivere, andre holder fast i forlagene også er der hybriderne, som næste blogindlæg handler om.


Crowfundig er begyndt at vinde indpas, også blandt forfattere. Men der er meget at være opmærksom på. Her er en spændende ny hjemmeside, som fortæller om det grundlæggende ved at lave en video til sit projekt.


Vær dog opmærksom på, at Crowfundig er skattepligtigt.


Lektørudtalelser er noget, som alle forfattere håber på at få, men samtidig frygter. Lektørudtalelser er noget bibliotekerne bruger til at overveje, hvilke bøger der skal bestilles hjem og derved sikre forfatteren en andel af bibliotekspengene. Derfor er de vigtige, samtidig kender jeg mange forfattere, som har haft en fornemmelse af eller direkte bevis for, at deres bog vist ikke lige var blevet gennemlæst så grundigt. Nu er der midlertidigt blevet lanceret en ny måde at skrive dem på. Måske kan det gøre en forskel, dog kræver det stadig at bogen læses fra start til slut og der ikke springes rundt.


Da jeg fik min egen lektørudtalelse, blev jeg selv så rasende, sur og havde stor lyst til bare at tude. Jeg overvejede også seriøst at klage, men før jeg gjorde noget af alt dette, så kontaktede jeg forfatter og ejer af forlaget Genspejling Christian Dirksen. Han dissekerede lektørudtalelsen for mig og fandt endda en del positivt, som jeg ikke selv havde spottet. Der var dog stadig en del negativt, men han fik mig i den grad ned på jorden.
Grunden til at jeg fortæller dette, er at han har startet en god debat inde på Newpub-facebook, som stiller spørgsmålstegn ved den indimellem manglende fordybning, som spottes hos lektører og anmeldere. Men indlægget stiller også spørgsmålstegn ved de to første lærersætninger, en forfatterspire bliver mødt med.

*****
De første to forfatterkrav jeg blev mødt med da jeg begyndte at skrive bøger, var:
1. Show, don't tell
2. Kill your darlings
I begyndelsen tog jeg det som en konstruktiv opgave at respektere disse grundlæggende udfordringer. Efterhånden er det imidlertid gået op for mig at de modarbejder hinanden. Det kan være mere omstændeligt at vise en romankarakters tanker gennem gestus og replikker end ved bare at fortælle at vedkommende er glad eller rasende. En måde at udfolde hele karakteren er for mig gennem små sidehistorier, der desværre af redaktør eller kritiker omgående bliver udråbt som 'darlings'.
Min erfaring har desuden været, at de mennesker som har sværest ved at opdage 'subtekst', altså 'show, don't tell', er lektører og boganmeldere, som jo netop er de personer der professionelt netop burde være i stand til at respektere de to krav som er stillet til forfatteren.
Jeg skriver spændingsromaner, og måske er det en genre som især giver vanskeligheder fordi den klassiske krimi lægger puslespil for læseren (show) men også til sidst løser og i detaljer forklarer puslespillet (tell). Der er således intet overladt til læserens fantasi når bogen bliver lukket efter sidste side. Anmelderen, der haster igennem romanen og undervejs springer sider og afsnit over, forventer i teorien 'show', men kræver i praksis 'tell'. Der er nemlig ikke tid til refleksion og fortolkning.
Forfatteren Carl-Johan Vallgren, som bl.a. har udgivet romanen 'Skyggedrengen', siger følgende:
"At skrive en thriller – en spændende thriller – kræver, at man skriver ekstremt plotdrevet. At man skræller de skønlitterære ornamenter væk, og hele tiden har historien og karaktererne i fokus. Men det er svært at holde et højt tempo uden at miste dybden i persontegningerne – her ligger den store udfordring."
Hold da op, jeg slår mig voldsomt på brugen af udtrykket 'skønlitterære ornamenter'!
Men det forklarer måske forskellen mellem læsebrillerne hos 'krimi-lektører' og 'skønlitterære lektører' og hvorfor genrevalget er så afgørende for en bogs skæbne i bibliotekssystemet.
Burde der ikke formuleres krav til anmeldere efter samme læst som de to nævnte krav til forfattere?
Umiddelbart kunne jeg tænke mig fx:
1. Think, don't skip text
2. Accept darlings for explanation of character
*****
Christians Dirksens tanker i dette indlæg giver nemlig et godt afsæt til de næste blogindlæg. Nemlig at man som forfatter skal være opmærksom på, at man ændre sig. Nogle historier kan bedst fortælles ved at man følger den velkendte rutine, men en anden historie kræver måske, at man ændre vinkel og skrivemåde. Det vil også sige, at nogle af de lærersætninger, du blev bombarderet med i starten ikke længere fungere, men skal omdefineres, som Christian netop er inde på.

Anika Eibe erfarede eksempelvis, at hendes rutine ændrede sig i forbindelse med et af sine nye projekter. Det kom der dette spændende blogindlæg ud af.


En anden ting kan være, at man trives bedst med at skrive fra start til slut, indtil det pludselig ændre sig eller man pludselig går i stå og panisk tænker; Har jeg fået skriveblokering?!
Måske drejer det sig om noget så enkelt og svært som at træde væk fra sin historie. Lægge den tilbage i skrivebordsskuffen, lukke mappen på computeren, indtil historien pludselig henvender sig igen. Det fortæller dette blogindlæg om.


Mine historier kommer ofte til mig i form af mine hpér. Det kan starte med en undren eller en drøm - jep mine drømme kan ofte være ret inspirerende. Eks. drømte jeg for to nætter siden, at jeg var i en kliche af et gammelt slot, hvor min herre (vampyr) holdt en kvinde fanget. Han torturerede hende, mens jeg havde været ude for at købe ind. Da jeg går ud på gangen, opdager jeg at vi er under angreb. Kort efter bliver jeg suget ned i en barnevogn. Okay, jeg er gravid, så drømmen kan tolkes på flere måder, men da jeg vågner op, begynder min hjerne hurtigt at arbejde. Jeg stiller spørgsmål til min indkøbsorienteret hpér. Hvorfor skal de bruge hende. Hvilket formål tjener angrebet. Hvorfor reagere hun ikke på, at hendes mester er ved at mishandle en anden?

Nat Russo kommer ind på dette mene med at stille spørgsmål og strukturere sin historie. Om at grave dybere og dybere, indtil man når forbi klicheerne.


Jeg har før talt om Trolls på internettet. Her er en historie, som vil få de fleste til at spærre øjnene op. Den er noget lang, men handler om en forfatter, som konfrontere en af disse trolls, og det er en øjenåbner.


De næste links er forskellige selvudgivere, som kommer med deres bud på, hvordan man kan gribe det med selvudgivelse an. Der er en del inspiration og gode råd at hente. Jeg har også fundet et, hvor jeg er uenige, men tager det med, fordi det er jo ikke alle forfattere, man er enige med og måske kan det inspirere andre.
Det første er fra siden Black Gate og omhandler det at finde den helt rigtige forside.


Dette er fra Terry Tyler, som har sin egen opskrift på den perfekte best seller (nok mest til kvinder). Det er en opskrift, der er meget velkendt fra eks. kærlighedsromaner. Jeg har selv læst min del af den slags bøger, og der er bestemt en læserskare til dem. Selvom dette blogindlæg måske lige er en tand for rosenrødt efter min smag.


Hvorfor er der så mange (deriblandt mig selv), som ikke anbefaler, at man selv redigere sine historier? Det kan man læse mere om her.


Denne hjemmeside har en række artikler, som er yderst relevante, hvis man overvejer selvudgivelse.


I dette blogindlæg kommer David Gaughram ind på en række tips til, hvordan man gør ens bog klar til markedet. absolut læseværdig.


Det næste blodindlæg bringer jeg, selvom jeg flintrende uenige med forfatteren. Det handler om Identitet. Hun fraråder direkte, at man er sig selv. Jeg må så tilstå, at jeg nødig ville være andre end mig selv. At være tro mod min egen person er dybt rodfæstet i mig. Jeg kan ændre mig og ændre holdninger, efterhånden som jeg bliver ældre eller får mere erfaring. Men direkte at være en anden, nej det har jeg ikke lyst til eller evner for. Derfor kan det jo godt være den rigtige vej at gå for andre, og dette blogindlæg kommer med en række gode overvejelser i forbindelse med at være privatperson og forfatter - men for mig er de to dybt rodfæstet i hinanden.


De næste links kan ikke rigtigt inddeles i kategorier eller emner, så derfor kommer de her til sidst og står for sig selv. Fælles for dem er dog, at de hver især er interessante, pudsige eller oplysende.
Savner du eks. den gamle skrivemaskine, men har ikke lige lyst til at gå ned og købe an gammel version og give dig til at skrive på den, så er der lavet en ny version. Et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig at købe en. Når jeg sidder på den bærbare, ligger overspringshandlingerne altid på lur. Men på den maskine kan jeg ikke lige gå ind på facebook eller twitter, for det kan maskinen ikke. Samtidig er den så smart at man kan gemme sine historier og overfører dem til computeren. Ja, der er simpelthen et skær af fortidens romantik over dette nye påfund.


Der findes forskellige computerprogrammer, som retter sig direkte til forfattere. Scrivener er et af dem, men det er også et program, som jeg ofte har hørt rost. Hvis du ikke kender det, så er her en engelsk artikel, der er virkelig oplysende.


Vil du gerne lære at lave forsider til eks. din ebog? Så er her et program til at lægge billeder ovenpå hinanden og derved få en fantastisk farveeffekt. Det ser virkelig enkelt ud.


Har du nogensinde haft problemer med at skrive copyright symbolet, så er her en let guide til, hvordan den sag klares.


(Citat start) En hyldest til litteraturen med mindst ti forskellige priser til forfattere, oversættere, illustratorer, redaktører og boghandlere. Det er idéen med den ambitiøse Blixen-prisfest, der skal finde sted for første gang 29. maj 2015. 
Bag initiativet står formanden for Dansk Forfatterforening, Jakob Vedelsby, og planlægningen sker i samarbejde med foreningen Danske Skønlitterære Forfattere. (Citat slut).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar