Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

tirsdag den 22. maj 2012

E-reolen

Begrundelse for indlæg:

Jeg har valgt at lave et indlæg om E-reolen, da jeg endelig har fået anskaffet mig en smartfone, og gerne vil gå på opdagelse i den nye dimension, som bøgernes verden har fået, nemlig i form af ebøgerne.

Det skal siges, at jeg holder meget af bøger, man kan holde i hånden. Bøger, hvis sider har en helt speciel duft og afgivet en bestemt lyd, når man vender siderne. Jeg er dog nået frem til, at det ikke nytter at stritte imod, ebøgerne er kommet for at blive, det er en spændende ny dimension. Nu skal jeg ikke mere have 5-6 bøger med i kufferten, men kan fylde min telefon med bøger.
Jeg behøver ikke at være enrvøs for at aflevere dem og få en bøde. Bibliotekerne har tjent mange penge på mig gennem tiderne. Ebøgerne aflevere nemlig sig selv, de udløber efter 30 dage, dog er der prøvning på at forlænge udlånstiden.

Nu må jeg hellere starte på denne guide. Jeg skriver den, mens jeg fortager alle trinene for at blive i stand til at låne ebøger på min mobil.


E-reolen er et online bibliotek, som vi alle har adgang til: https://ereolen.dk/

Det første du gør, er at logge ind med dit cpr. nummer og den 4 cifrede kode, som du også bruger på dit lokale bibliotek.

Har du ikke en 4cifret kode, så skal du ned på det lokale bibliotek og få lavet en.

Nu er jeg logget ind og kan søge blandt alle ebøgerne, men jeg kan stadig ikke få dem ned på min telefon. Jeg skal første oprette et Adobe Id. Der er en video, som demonstrere dette på meget fin vis:
http://www.youtube.com/watch?v=Q8PtiZsIEm0&lr=1&uid=4Bz-FgXg6CzbuiId_QKoNQ&noredirect=1

Du behøver ikke at søge på google for at finde det. Her er det direkte link:
https://www.adobe.com/cfusion/membership/index.cfm?loc=en_us&nl=1

Opret en bruger og udfyld kun det med rødt. Det vigtige her er din email og dit pasword. Log ud fra siden igen, når du har fået oprettet en konto.

Jeg har oprettet dette på min bærbare, men for at komme videre, må jeg nu tage min smarfone i brug, så jeg skal altså logge ind på min smartfone for at kunne få ebøgerne ned på den. Men først skal jeg lige finde ud af, om jeg har en Iphone eller en android telefon. Heldigvis har Ereolen lavet vejledninger til begge typer.
https://ereolen.dk/faq/hj%C3%A6lp-til-smartphone#38n112040

Jeg gættede på, at min var en smartphone, som de fleste nok kan regne ud, er jeg ikke så vant til denne form for teknik. Ereolen anbefaler Aldiko til at læse sine ebøger med. Det er den app, som de har bedst erfaringer med, så den valgte jeg at bruge, men der er mange forskellige på markedet. Ereolen foreslog, at jeg går ind via play butik eller android market. Min mobil har en "kanp,"
 som hedder dette, men det virkede bare ikke for mig.

Jeg gik på goole og søgte på Aldiko. Det krævede noget for min mobil, men jeg lærte at finde ud af, hvor i stuen, der er mest net. Jeg kom ind på appen og trykkede på download via google play. Det krævede yderligere et par tryk og nogle gange gik den ud af nettet, men så lykkedes det. Åenbart fik jeg også en gratis bog på egnelsk. White fang af Jack London, skrevet i 1906 - en yderst god bog, som jeg aldrig har fået læst på original sproget, men det har jeg så mulighed for nu.

Under mine applications lå Aldiko med et ikon af 4 bøger på en brun hylde. Når jeg trykker på ikonet får jeg 4 valg; shelf view, store (butik), last view og files.






I håb om, at jeg har gjort alting rigtig, går jeg ind på Ereolen på min mobil. Jeg har hentet appen, jeg har et Adobe Id, og jeg har koden til mit lokale bibliotek.

Jeg logger først ind med mit cpr. nummer, trykker min 4cifrede kode og vælger mit bibliotek. Det virkede, jeg er nu logget ind.

Jeg har på forhånd sat Northanger abby af Jane Austen og trykker på lån. Nu vil Ereolen gerne vide, om jeg har aldiko og et adobe Id, jeg sætter flueben i begge.

Den beder mig nu i et nyt vindue om at trykke på hent, så det gør jeg.

Jeg får nu en skærm med en masse tekst og aner ikke helt, om missionen er lykkedes. Da den har stået på den skærm i et stykke tid, og der ikke sker noget, går jeg væk fra den og tænker, at bogen måske er ankommet, men at jeg bare ikke kan genkende det fænomen endnu. Jeg tjekker min side på Ereolen, der står, at jeg har lånt bogen, og at der er 29 dage tilbage til lånetiden udløber. Jeg logger ud.

Det ser altså ud som om jeg har lånt bogen, men så må den jo befinde sig på min boghylde i aldiko app. Jeg trykker på ikonet, men bogen er der ikke!

Jeg går tilbage til Ereolen, de har en del vejledninger liggende. Jeg bruger denne:
https://ereolen.dk/sites/default/files/brugsanvisning_android.pdf
og ser den tilhørende video.

Det er som jeg gættede, mit Adobe Id er ikke sat sammen med min aldiko app. Det tager lidt tid, før jeg finder ud af, at jeg skal bruges listeknappen, der er til venstre i det sorte hjørne på mobilen, vælge settings og så kan jeg vælge adobe drm. Jeg indtaste email (først den forkerte, selvfølgelig og derefter den rigtige) og herefter mit pasword. Nu er min mobil authorised.

Jeg kan dog stadig ikke se min ebog på boghylden. Jeg prøver derfor at låne den engang til. Jeg får samme skærmbillede. Nu ser jeg så videoen færdigt (det kan anbefales) og finder ud af, at det er en fejl besked. Jeg skal så gå tilbage til forrige side, låne igen og holde trykket, indtil der kommer en boks op med mulighed for gemme eller save.

jeg trykker på save og øverst i venstre hjørne kan jeg nu se et lille mærke. Jeg trækker billedet ned og kan se, at filen ligger der, klar til at blive hentet, så det beder jeg mobilen om. Derefter åbner jeg automatisk min Aldiko app, og nu ligger Northanger abbey der!!

Nu har jeg haft min første erfaring med Ereolen og ebøger. Det var en drøj omgang for en, som ikke har naturtalent for teknik, men jeg håber, at denne vejledning kan hjælpe andre i gang. Det vigtigste tip er nok at se alle videoerne og læse manualerne. Ereolen har gjort et kæmpe pædagogisk arbejde, så det er muligt for alle at lære dette.

Men nu trænger jeg til kaffe og frisk luft, før jeg sætter mig ned og læser i min nyhentede ebog. Det her fik mig ærlig talt til at svede, samtidig er jeg lidt stolt over at have klaret det ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar