Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

lørdag den 11. februar 2012

Vampire Academy af Richelle Mead (Graphic novel)



Vampire Academy
af
Richelle Mead
Tegnet af Emma Vieceli
Graphic Novel
Sprog; Engelsk
Købt på saxo.com
Tegnet efter serien Vampireacademy, som består af 6 bøger;
  1. Vampire academy
  2. Frostbite
  3. Shadow kiss
  4. Spirit bound
  5. Last sacrifice
  6. Blod promise
Vampire academy er oversat til dansk, og hedder her; Frygtens skole, Bidende kulde.
Serien er blevet meget populær, så mon ikke de resterende bind også bliver oversat.

 

Rose og Lissa har været på flugt i to år. Lissa er en royal Prinsesse, og besidder evner, som kun Rose og en af deres tidligere lærerinder kender til. Gennem deres stærke psykiske bånd, kan især Rose fornemme, hvad Lissa føler og indimellem oplever.

Rose er Dhampir, halvt menneske, halvt moroi. Der findes to slags vampyr-racer. Moroi, som bliver født og vokser op, men lever af blod. Strigoi-vampyre, de var engang morois, men valgte at slå en af deres egne ihjel for at blive udødelig. Moroi-blod øger deres kræfter, og derfor er de altid på jagt efter det.
 

 
Dhampiren Dimitri har opdaget Rose og Lissas tilflugtssted, og fanger dem, kun for at bringe dem tilbage til skolen. Hverken Lissa eller Rose er specielt begejstret for dette, især ikke, da de bliver ført igennem spisesalen midt under spisningen.

Rose er tæt på at blive bortvist på grund af sin handling. Hun alene får skylden for at have fjernet Lissa fra skolens grund. Kun takket være Lissas evne, compulsion, får hun lov til at blive.

Dimitri bliver Lissa´s nye bodyguard, og han tilbyder at træne særskilt med Rose, så hun kan følge med de andre dhampirer, der får deres eksamen et år
senere.

Men der sker meget på sådan en skole. Ikke alene må Rose beskytte Lissa mod hendes selv. Mia, en fjendtlig moroi, gør også livet surt for de to.

Samtidig begynder der at dukke døde dyr op på Lissa´s værelse. Nogle kender til hendes evne, og Rose må gang på gang forhindre Lissa i at skade sig selv. Men da hun ikke selv kan komme til Lissa, må hun sende Dimitri, og hemmeligheden slipper ud. Hvilket selvfølgelig skader forholdet mellem Rose og Lissa.

Samtidig må Rose finde ud af, hvad det betyder at være Shadov Kissed. En kær lærer, som blev Strigoi, kaldte Rosa ved dette navn, og da hun hører det gentaget i kirken, så er hun nødt til at lære hemmeligheden bag det stærke psykiske bånd.

Christian, en udstødt moroi skaber også problemer, han har gættet, at Rose gav Lissa blod, under deres flugt, og det er en dirty ting at gøre. Men er det ham, der har røbet dette til de andre, og hvor farlig er han?

Hans forældre valgte at blive Strigoi, blev jagtet og dræbt. Rose kan mærke Lissas begyndende følelser for den udstødte, og bliver ramt af jalousi.

Men da gerningsmanden bag de døde dyr viser sit grumme ansigt og tager Lissa, så må alle følelser sættes tilside for at redde hende. Men dermed er alt ikke slut. Rose´s følelser for Dimitri må lægges tilside, for hvis de får et forhold, så vil han måske gøre alt for at beskytte Rose, men ikke Lissa, hvilket er hans hovedopgave ... og det er et problem.
Serien er meget flot tegnet. Jeg har læst den utallige gange, og ville sådan ønske, at det var muligt at købe den i hardback. De holder lidt længere end paperbacks. Jeg venter spændt og håber, at den næste bog også bliver lavet til en graphic novel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar