Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

torsdag den 15. december 2016

Bag om -Det hvide mørke- af Eva Maria Fredensborg

Denne bog er ikke en bog om skrivning i sin egentlige form. Den giver ikke gode råd om redigering, plotfasen eller hvordan man kreativt kan bruge en opslagstavle til at få et overblik over sin historie.
Nej den gør noget, som er langt mere dybt. Den fortæller ærligt og redeligt om skriveprocessen hos en forfatter, som absolut ikke lægger ud med at have styr på sin historie fra A til B til C. Faktisk er det Eva Maria som selv bedst definere, hvad denne lille samling af blogindlæg omkring hendes historie virkelig handler om;
-Dette er med andre ord ikke endnu en ”sådan skrive du en roman” -guide, og når jeg alligevel har valgt at bruge lidt tid på at samleindlæggene og tilføje et forord og et efterskrift, skyldes det, at jeg har fået utrolig meget respons på disse indlæg. Det har fået mig til at overveje, om ikke skrivemanualer lider af præcis samme svaghed som alle andre selvhjælpsbøger; nemlig at de først og fremmest bestyrker læserens opfattelse af, at det, som virker komplet uoverskueligt, i virkeligheden er såre simpelt - for alle andre.
Måske er det langt mere motiverende at vide, at andre må kæmpe lige så hårdt, og at det, der virker som en stor rodebunke, godt kan ende med at blive til en roman?-
Det er en meget tynd bog, som hurtigt er læst, men den viser noget om processen fra de første spæde notater til romanen ligger der. Om hvordan det er at være en forfatter, som styres af processen, fremfor at styre den.
Og så er det noget, som jeg kan genkende fra mig selv. Ligesom jeg kan genkende det at to timers skrivning, mens man er kommet fra et sted og lige har en pause, hvor man kan skrive, til man skal afsted igen - ja det dur ikke.
Det er rart at se, at jeg ikke er den eneste forfatter, der har dates med deres bøger og somme tider må tage ferie fra skriveriet, fordi den virkelige verden insistere på, at den også skal have opmærksomhed.
Det er en ganske tynd bog bestående af forord, blogindlæg og et efterskrift - men den er værd at læse. Der kan nemlig komme en roman ud af en rodebunke.

Jeg har flere anbefalinger til gode inspirationskilder for forfattere og forfatterspirere, ikke kun bøger om at skrive, men en anime (japansk animationsfilm) har også sneget sig ind og så har jeg netop bestil en bog omkring det at bygge en verden op, som jeg også håber, er så god, at den kan komme på listen.
http://www.kosmosogkaos.dk/bger-for-forfattere-og-forfatterspirer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar