Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

lørdag den 12. november 2011

Vampire Princess Miyu (Anime-serie)

 Vampire princess - Miyu

Region; 1
Sprog; Egnelsk/Japansk.
Engelske undertekster.

Købt i Laserdisken.

Består af 4 afsnit.




Denne del af serien blev lavet i 1988, og er den ældste del af serien. Der findes en anden nyere serie med Miyu, som er lavet i 2003. De to serier kan virke ens, men deres historier og versioner af Miyu er meget forskellige, så jeg vil råde andre til at se dem som to forskellige seperate serier.

I den ældste serie møder vi en ung præstinde Himiko, der er ude efter hævn. En Shinma (som kan oversættes til dæmongud på dansk) har dræbt hendes familie og hendes forlovede. Hun støder ind i Miyu, som tilsyneladende selv er en shimna, men som opfører sig meget mystisk og griner ofte.

Miyu tilbyder Himiko sin hjælp mod hendes blod. Himiko takker på en meget negativ måde nej tak til tilbuddet.

I løbet af serien støder de to ofte sammen, og det ender med, at Miyu må bede Himiko om hjælp, da en sjæl af et menneske har indtaget en gammel uniform. Selvfølgelig står der en shimna bag, og det er den Miyu vil bekæmpe, men hun vil ikke kæmpe mod mennesker med sin flamme, eller sin tjener Larva.

Himiko hjælper, men vil have Miyus historie til gengæld. Miyu fortæller om sit forhold til Larva, og sin forhistorie. Hvordan hun blev the guardian, og hvilken pris hun betaler, indtil hver eneste Shimna er drevet tilbage til mørket. Himiko og Miyus forhold går dog langt tilbage, da Himiko mødte Miyu allerede, da hun var en meget lille pige.

Den ældste del af denne serie har sine mangler, og det har de rettet op på i den nye udgave af serien. Men se denne serie, for den har sin egen charme. Miyu virker også så ung, griner ofte og forsvinder ind i sin private verden. En rødlig verden med forvredne træer og hvide kugler spredt overalt.

Den nye serie består af 26 afsnit, men her møder vi en ældre Miyu med en meget kontrolleret adfærd. Hun rejser rundt i Japan og bekæmper Shimna ved hjælp af sin flamme, Larva og den nuttede kanin-ligende Shiina, som har et underligt gult øje.

Miyu ledes til Kabiya high school, hvor der er sket en række mord. Der ses bidmærker på deres hals, og en af Miyus skolekammerater tror, at hun er vampyren. Det er hun ikke, hun er ikke så sjusket, som dette væsen er. Det viser sig at være en shimna, og når der er en shimna tilstede, så kræves der ofte flere offre. Miyu kan tilbyde udødelighed og evig lykke, men kun når hun vælger det. Hendes klassekammerat er ikke begejstret for hende afslag mod at han bliver vampyr, og det bliver hans endeligt.

Efter den sag venter en ny high school, men også ægte venskab i form af Chisato. For første gang får Miyu en veninde, som dog starter deres venskab med at beskylde hende for at være deprimeret. Chisato er ligefrem og meget munter. De to knytter et tæt venskab, som forsegles ved hjælp af to ens nøgleringe.

Miyu har dog også fjender i form af Reiha og hendes mytiske dukke. Reiha er Miyus modsætning, is og vind er hendes våben, og hun bruger dem med dødbringende effekt. Miyu og Reiha går tilbage til Miyus barndom og begge er frosset i deres tid, så de ikke bliver ældre. Reiha søger Miyus stilling som the guardian, men Miyu vil ikke opgive den.

Den endelige kamp mellem Miyu og Reiha er tvunget til at ske. Men miyu får andre problemer, da The birds melder sig, og Chisato og hendes bror er indvolveret. Miyu har længe troet, at hun havde fundet en fast base, men hun har overset vigtige tegn, og det kan nu koste Chisato livet.

Jeg kan kun anbefale begge serier. De er gode hver for sig, men skal ses som sådan, hvis man ser historierne som en, så skaber det forvirring. Miyus forhistorie og hendes møde med Larva er meget forskellige i de to historier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar