Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

tirsdag den 12. juli 2011

Side-saddle af Jane Pryor

Købt på saxo.com.
Udgivet af Threshold picture guides.
Genre: Ridning/damesaddel.
Sprog: Engelsk.
 
Dette hæfte har jeg læst med stor fornøjelse. At læse fag-udtryk på engelsk kan være lidt svært, men dette hæfte er skrevet i et læsevenligt engelsk.
 
Jeg har anmeldt et andet hæfte om damesadel på denne blog, men skulle jeg vælge mellem de to, så ville jeg helt klart vælge dette. det er ikke fyldt emd farverige fotos, men derimod tegninger. Dette hæfte er på ligeledes på 24 sider, men der er lagt mere tekst ind, og her får jeg også oplysninger og gode fif, når det gælder selve ridningen.
 
Eks. oplyser forfatteren, at det er klogt at bruge en fast pisk som repræsentere hjælperne på den modsatte side af, hvor ens ben er placeret i en damesaddel. En alm. pisk er for flagrende, der bliver også angivet en anbefalet længde på pisken/ridestokken.
 
Når det kommer til springning, bliver der også angivet, hvordan man bør ride, og hvilke fejl, der er lette at begå. Det er vist med tegninger, som meget pædagogisk angiver rigtigt og forkert.
 
 
Jeg kan også godt lide de små praktiske oplysninger, som ligger i teksten. eks. hvis man ikke har en hjælper til at hjælpe en op i sadlen, så kan man stige op på normal vis, spænde gjord og derefter sætte sig i den rette stilling.
At gå fra skridt til trav kan være en svær overgang. Her kommer et citat, som også kan bruges til at demonstrere det fine engelsk, som bruges i hæftet. Det er fra nederst side 16.
 
"... The transformation from canter (skridt) to trot (trav) can cause problems: the rider must prepare by making sure the left hip is forward and the right leg is held back. She needs to sit tall and look ahead as the horse moves into the first trot steps, before relaxing into the trot strides. Failing to prepare in this way results in the rider getting trown about or collapsing in the middel."
 

Hæftet kommer også ind på sikkerhed og sadlens opbygning.
 
Det er et hæfte, som giver mange oplysninger om det at ride i damesaddel, men der er ingen tvivl om, at hvis man vil ride det seriøst, så findes der nok større og tykkere bøger, som det er godt at læse, ved siden af undervisning, selvfølglig. Det er også muligt at finde enkelte klip på youtube, hvor man kan se damesadel i praksis. Det er en ret ukendt del af ridesproten i Danmark, men stadig en anerkendt sport i england, hvor de også har deres egne mesterskaber. Jeg har nu anmeldt to hæfter om at ride i damesadel, og begge hæfter slår fast, at der ikke kræves en særlig uddannelse af hesten for at ride i damesadel. Omend begge bøger fraråder en helt ung hest eller en hest med tendens til at stejle. Derudover er sikkerheden altid vigtig. Stigbøjler, som kan gå op og ridehjelm er aldrig en dårlig inverstering.
 
Hvis du gerne vide mere om at ride i damesadel, kan jeg anbefale disse to sider på nettet.
 
Denne hjemmeside er på dansk og endnu under opbygning, men allerede nu er den meget flot og grundig.

Her er den engelske hjemmeside for The side saddle association.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar